Az elmúlt hétvégén, október 6-8. között zajlott a 2023. évi nyolc futamos rally Európa bajnokság utolsó fordulója a nyíregyházi központú Rally Hungary, ami egy év szünet után tért vissza Magyarországra.
A nyilvános program péntek 12:30-kor kezdődött a szabadedzéssel ahol a Rally2-es autóval nevezett FIA és ERC1 prioritású versenyzők vettek részt. Itt Mikolay Marczyk, Erik Cais, Martins Sesks, Mads Östberg, Yoann Bonato sorrendben végzett az élmezőny. Ezt követte nekik a kvalifikációs rész, ami 14:45-kor vette kezdetét és az itt elért idők alapján választott magának szombati rajthelyet az első tizenöt páros. Ezen Mikolay Marczyk, Martins Sesks, Josh McErlean, Mads Östberg és Csomós Miklós sorban végeztek a top pilóták. 15:30-tól pedig a bemelegítő shakedown szakaszt láthatta az érdeklődő közönség, ezen a fentebb említett prioritásúakon kívül is bárki részt vehetett. Itt Filip Kohn, Timo Schulz, Mattia Zanin, Ola Nore jr., Norbert Maior sorrend alakult ki az élen. Mindennek a sok programnak a helyszíne a Nyíregyházától délre kijelölt 4.08 km hosszú szakasz adott otthont, ami néhol igencsak ellentmondott a rally aszfaltos mivoltának tekintve, hogy bokáig érő homokos részei is voltak a teszt gyorsaságinak. De hát végtére is ez egy rally verseny volt nem holmi pályaautó futam.
Hivatalos, ünnepélyes rajtceremóniát nem tartottak. Viszont péntek este 18:00-kor a Rabócsiringen kialakított, 2.4 km hosszú, a már a versenybe is beleszámító szuperspeciállal, az első gyorsaságival kezdetét vette a Rally Hungary. Ez egy rendkívül népszerű és látványos gyorsasági ahol egyszerre két autót indítanak és a pálya nagy része biztonságos helyről nézhető. Sok betétfutamot iktattak be, mint pld. az ötszörös Kamion Európa bajnok Kiss Norbertet is láthattuk az MAN versenykamionnal.
Itt a szuperspeciálon Mikolay Marczyk, Martins Sesks, Erik Cais, Mads Östberg és Efrén Llarena sorrendben végzett az élmezőny. A szakasz nagy vesztese az ír Josh McErlean volt, aki a Hyundai i20 Rally2 jobb első kerekével eltalált egy szalmabálát, ami kitépte a helyéről a kereket és a futóművet is. Ennek következtében nem tudtak saját lábon visszamenni a nyíregyházi szervizparkba és mivel itt nem lehetet alkalmazni a szuperrally szabályt ők feladni kényszerültek a Rally Hungaryt.
Szombaton hét gyorsaságit kellett teljesítenie a párosoknak. Ez három gyorsasági kétszeri teljesítését és egy nyíregyházi városi gyorsaságit jelent. A szakaszok az Újhuta – Nyíri 19.95 km, a Füzér – Abaújvár 24.33 km, az Aranyosivölgy – Erdőbénye 10.17 km és a Nyíregyháza városi 9.67 km lesznek. A négy gyorsasági teljesítése után volt egy szervizpark Nyíregyházán, utána az első három gyorsaságit még egyszer meg kellett futnia a srácoknak. A napot egy 45 perces szerviz zárta. Szombaton majd 470 km-t autózott a mezőny, ebből bő 118 km-t tett ki a gyorsaságik hossza.
Az első három zempléni rendes, klasszikus gyorsaságin Csomós Miklósék begyújtották a rakétákat és mindhárom szakaszt megnyerve, a versenyt vezetve érkeztek a nyíregyházi városi szakasz rajtjába. A napi elsőn a francia Mathieu Franceschi kapott egy gumidefektet, a cseh Erik Caisnak rögtön a gyorsasági elején tönkrement a kihangosítója ezért nem hallotta a navigátorát ami nem könnyítette meg a dolgát. A többieknek nem akadt kirívó problémája. A második gyorsaságin a spanyol Efrén Llarena és a cseh Filip Mares szedett össze egy-egy gumidefektet, amit mindketten kicseréltek a gyorsaságin jókora időveszteséget összegyűjtve ezzel, de legalább az autó nem ment tönkre. Rajtuk kívül a francia Yoann Bonato is defektet kapott, de ő le tudott jönni a gyorsaságin, nem ott cserélte ki a kereket. Michelisz Norbert megpörgött egyszer, de sem neki sem másnak nem lett komolyabb problémája. A napi harmadikon, Aranyosivölgy után többen azt mondták, hogy csúszós volt az útburkolat és akadtak meglepetések menet közben, de összességében elégedettek voltak a srácok. A majd 10 km-es nyíregyházi városi gyorsaságit mindenki teljesítette így Csomós Miklós, Vincze Ferenc, Mads Östberg, Erik Cais, Mikolay Marczyk sorrendben érte be az élmezőny a szervizparkba. A délutáni körben Csomós Miklósék két gyorsasági szakasz győzelemmel megerősítették vezető helyüket, a harmadikat Mads Östberg nyerte meg. A délutáni első után nem volt különösebb problémája, panasza senkinek sem. A másodikon Mathieu Franceschi, Michelisz Norbert, Filip Mares és Philip Allen is kapott egy-egy gumidefektet, Erik Cais pedig a rossz helyen álló nézőket említette. Bonato egy helyen túl gyorsan ment és becsúszott kissé az erdőbe, de nem lett belőle nagyobb kalamajka míg Östberg a fékproblémáit említette, de megjegyezte, hogy így legalább gyorsabban tudott menni J. A szombati utolsó gyorsaságin Mikolaj Marczykék leestek az útról és feladni kényszerültek a szombati versenyt, de vasárnap a szuperrally szabállyal vissza tudtak állni a csatába. Erik Cais szerint nagyon tempós volt a szakasz, Östberg megmentette egy kutya életét míg Mares abban bízott, hogy a vasárnapja jobban sül el, mint amilyen ez a szombat volt. Csomós Miklósék pedig boldogok voltak, hogy vezetik a rallyt. Szombat este végül Csomós Miklós, Mads Östberg, Vincze Ferenc, Erik Cais és Martins Sesks sorrendben ért a szervizparkba az élmezőny.
Vasárnap négy gyorsasági várt a talpon maradt mezőnyre. Ezek az Óhuta – Fóny 10.80 km hosszban, mint 1. és 3. gyorsasági valamint a Sárga Borház nevezetű körgyors amit délelőtt két körben kellett teljesíteni, így az 25.35 km-t tett ki, míg délután, utolsó, power stage szakaszként csak egy kört kellett rajta menni ami így 12.68 km-t jelentett. Vasárnap 343 km körül alakult a napi penzum ebből majd 60 km volt a gyorsaságik hossza.
A vasárnapi elsőn még folytatódott a Csomós, Östberg, Vincze csata. Vincze, Cais és Bonato elmondása szerint is dobálós és nagyon tempós a gyorsasági, Michelisz kezdett bízni az autóban és Turán is azt mondta, hogy most jobban érzi magát a VW-ben mint szombaton. A következő, hosszú Mádi, szőlőtőkés gyorsaságin Csomós, Östberg, Cais, Hadik, Német Gábor és László Martin is defektet kapott. Csomósnak nagy mákja volt, mert egy iszonyat tempóból való megforgás okozta a defektjét és nagy mákja volt, hogy ezzel megúszta azt a megforgást. Bonato azt mondta, hogy itt bármelyik sarkon lehet gumidefektet kapni, Turán pedig úgy nyilatkozott, hogy nem volt problémájuk, ismeri a szakasz cikis részeit és próbált vigyáznia a gumikra. Michelisz pedig a gyorsasági tanulásának szánta az első kört, hogy a délutánin majd jobban menjen neki. A második Óhután aztán bekövetkezett amitől talán minden magyar szurkoló tartott kissé, mégpedig, hogy Csomós Miklósék egy balkanyarban elnéztek valamit és eltaláltak egy útszéli fát ami megpördítette és fel is borította a Skoda Fabiát így nem jött össze nekik az első rally EB futamgyőzelem. Szomorú dolog volt ez, de ez egy ilyen sport, ebben a tempóban mindig benne van a hibázás lehetősége. A gyorsaságin Östberg, Vincze, Cais, Marczyk, Sesks sorrendben végzett az élmezőny. Cais kissé meglepődött az idején és azt mondta csak célba akar érni és vacsorázni egy jót. Sesks a túl puha gumikat említette, míg Turánnak a gyorsasági elején akadt egy meleg helyzete. Östberg azt mondta, hogy olyan dobálós az út mintha valami kenguru gyorsasági lenne ez, Mares pedig sokkal jobban élvezte a napot, mint a szombatot. AZ utolsó külön pontokat is érő power stage gyorsaságin Östberg, Mares, Marczyk, Vincze, Llarena sorrendben végzett az első öt helyezett így ők kapták az 5., 4., 3., 2., 1 plussz bajnoki pontot. A verseny végén Östberg azt mondta, hogy nem volt könnyű szezonja, de ez a mostani hétvége fantasztikus volt. Sesks örült, hogy aszfaltos rallyn dobogós lett és köszöni mindenkinek a 2023. évi támogatását. Cais úgyszintén megköszönte mindenkinek és reméli, hogy jövőre visszatérhet a rally EB-re és egy sikeresebb szezont zárhat. Llarena sem volt elégedett a szezonjával, reméli jövőre jobban kiadja majd neki. Michelisz pedig azt mondta, hogy a tervet teljesítette, célba értek és az autó is karcmentes maradt.
A Rally Hungaryt a Mads Östberg – Patrik Barth kettőse nyerte, második lett a Vincze Ferenc – Percze Nándor duó, míg a harmadik helyen a Martins Sesks – Renars Francis páros ért célba.
A Rally Hungary három napja alatt 882 kmt-t tett meg a mezőny, ebből jó 180 km volt a mért gyorsaságik hossza. A célceremónia vasárnap 16:45-kor kezdődött Nyíregyházán.
A 2023. évi rally Európa bajnokság tehát véget ért, lassan kezdődik a téli uborkaszezon, de a rally világbajnokságból hátravan még két futam illetve az év végi buli versenyek is ott vannak még, mint a Rallylegend vagy a Prága rallysprint, a Mikulás rally illetve a Szilveszter rally.
Szöveg: Tommy
Fotó: MGR Images/Makai Gergely, Rally Hungary
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.