Négyes Toyota győzelem a WRC Szafari rallyn!
WRC, WRC2, WRC3

Az elmúlt hétvégén, 2023. június 22-25. között zajlott a rally világbajnokság aktuális fordulója a 71. Szafari rally melynek a kelet afrikai Kenya adott otthont. Ez volt a 2023. évi rally világbajnokság hetedik helyszíne.

A mai, egyen rally VB futamoktól eltérően itt szerda délelőtt tartották a bemelegítő shakedown szakaszt, amely 5.4 km hosszú volt. Ennek nincs nagy jelentősége, nem számít, hogy ki hányadik helyen végez, ez tényleg csak arról szól, hogy beleizzadjanak a versenyzők az autóikba. Ez többé kevésbé sikerült bár a Hyundai-os Esapekka Lappi autójában eltört a kardántengely így ő egyszer sem tudta teljesíteni a szakaszt. A Toyotá-s Katsuta pedig a harmadik próbálkozása során esett egy embereset és látványosat, de szerencséjére nem sérültek meg sem ők sem az autó bukócsöve, a műanyag alkatrészeket és egyéb sallangokat pedig kicserélték, megjavították a szerelők így másnap tovább tudott versenyezni.

Az éles verseny csütörtök délután 14.05-kor, egy főként napos, poros, de némi vízátkeléssel is tarkított, 4.84 km-es szuperspeciállal vette kezdetét ahol a Hyundai-os Dani Sordo korai rajtjáért kirótt 10 másodperc büntetésen felül nem sok minden történt. Az élmezőny Ott Tanak, Sebastien Ogier, Kalle Rovanpera, Thierry Neuville, Elfyn Evans sorrendben végeztek.

yaris_4.jpg

Pénteken aztán annak rendje és módja szerint elkezdődött az igazi hadd el hadd. Három gyorsasági szakasz várt a mezőnyre melyeket kétszer (19.17 km, 13.12 km, 30.62 km) kellett teljesíteniük.  A versenyzőknek reggel, napközben és este volt szervizlehetőségük. A napi gyorsasági össztáv bő 130 km-t tett ki. Az első körben a Ford-os Pierre-Louis Loubet az erőtlen motorral küzdött, csapattársának Ott Tanaknak pedig meg kellett állnia már másodpercre amíg egy zebra csorda át nem ment előttük. Rovanpera szerint az egyes és a kettes gyorsaságinak tök más a profilja, míg az első szűkebb és lassabb addig a másik szélesebb és gyorsabb tempójú. Tanak nagyobb tempónál küzdött a Ford Pumával, Sordo néha túl óvatosnak érezte magát míg Neuville benyalt egy jobb első gumidefektet. A harmadik gyorson Tanak és a Hyundai-os Lappi szedett össze egy-egy gumi defektet, Katsuta pedig odaverte a Toyota Yaris elejét és kormányösszekötőt kellett cserélni a gyorsasági végén. A Toyotás Ogier az autó hybrid rendszerének hiányára panaszkodott. Az első kör végén Ogier, Rovanpera, Evans, Neuville, Katsuta sorrendben fordult az élmezőny. Délután Katsuta ütött el egy zebrát míg Loubet gumidefektet kapott. Sordo és Lappi azt mondták csúszósabb a pálya mint az első körben, de Sordo a második gyorsot élvezte nagyon. Tanak azt mondta nagyon igénybe van véve a futómű, ezt alátámasztandó Neuville Hyundai-ának kiszakadt a bal első lengéscsillapítója a toronyból és az kijött a géptetőn keresztül, úgyhogy ők nem tudták befejezni a pénteket. Ogier és Evans próbáltak tisztán, „óvatosan” versenyezni. A napi utolsó gyorsaságin Katsuta és Loubet cseréltek defektes kereket, Ogier sikeresnek ítélte a péntekét, Rovanpera pedig azt mondta, hogy nagyon tempós volt az utolsó gyorsasági, nem volt egyszerű. Péntek este, Ogier, Rovanpera, Evans, Lappi, Katsuta sorrendben fordult az élmezőny.

tanak_13.jpg

Szombaton ismét három gyorsasági szakasz (29.32 km, 15.08 km és 31.04 km) várt a mezőnyre melyeket szintén kétszer kellett teljesíteniük. Itt napközben és este adódott szerviz lehetőség. A szombati gyorsasági mennyiség majd 151 km körül alakult. Az első gyors után Sordo és Serderidis azt mondták, hogy eléggé csúszott az út. Evans autója lefulladt egy vízátkelés után, de tovább tudott menni. Ogier defektet kapott míg Loubet és Neuville a nagy por miatt rossz látási viszonyokra panaszkodtak. Tanak szerint ez a nap egy igazi Szafari rallys nap volt annak minden szépségével és bajával. A harmadik gyorson Katsuta és Loubet is elhagyta az utat, de tovább tudtak menni Neuville pedig megforgott egyszer. Lappi és Evans pedig gyakorolta a kerékcserét. Ogier, Sordo, Katsuta és Serderidis a sár miatti rendkívüli csúszósságot említették nehézségnek. Szombat délben Ogier, Rovanpera, Lappi, Evans, Katsuta sorban várta az élmezőny a délutáni második kört. Délután Lappi autójában ismét eltört a kardántengely, úgyhogy bár egész remekül autózott, de elbukta a szombatot. Serderidisnek egy vízátkelés után fulladt le a Ford Pumája és nem is indult újra. Rovanpera azt mondta nem akarja Ogier-t támadni, nem kar kockázatot vállalni. Katsuta begyűjtött egy szakaszgyőzelmet, Neuville azt mondta olyan buckás volt az út, hogy néha meg kellett igazítania a sisakját is, de ezzel együtt élvezte a versenyt. Sordo és Loubet a célba érést tűzte ki célul. A napi utolsó gyorsasági roppant csúszós volt, többen azt mondták olyan volt mintha a jégen mentek volna slick gumival. Szombat este Ogier, Rovanpera, Evans, Katsuta, Sordo, Tanak sorrendben végzett az élmezőny, őket követték a többiek.

sordo_1.jpg

Az utolsó vasárnapi napra is maradt három gyorsasági szakasz (8.33 km, 18.33 km és 10.53 km hosszban) a talpon maradt párosoknak melyeket ezen a napon is kétszer kellett teljesíteniük. A verseny és a nap utolsó gyorsaságija volt a külön pontokért is zajló Power Stage. A napi gyorsasági össztáv jó 74 km-t tett ki. Ezen a napon csupán egy napközbeni szerviz lehetőség jutott a párosoknak. A napi első után többen azt mondták ez a rally legrosszabb gyorsaságija, megannyi sziklával, kővel, Tanak azt mondta még a feje is belefájdult ebbe. Lappi autójában pedig ismét eltört a kardántengely, amivel elvergődött a szervizig így folytathatta a versenyt. Ogier a kettes gyorsaságin egy faágba akadva leszakította a Yaris hátsó szárnyát és ezután sokat küzdött a tempós részeken. A hármas gyorson Katsuta hybrid rendszer,- míg Sordo kormányszervó hibával küzdött. Loubet azt mondta a power stag-re koncentrál, Tanak pedig azt, hogy nem bízik már a power stage pontokban sem. Az utolsó előtti gyorsasági után Rovanpera és Neuville is a mély nyomvályúkra panaszkodott, Loubet autója vészjelzést adott így ők etap üzemben jöttek át azon. Sordo-nak és Tanak-nak csak a power stage pontokon járt az „esze”, arra próbáltak koncentrálni. A külön pontokat érő power stage szakaszt a Hyundai-os Thierry Neuville nyerte meg, legalábbis egy ideig ez volt a helyzet. Aztán az esti órákban kiderült, hogy Neuville a pályabejárás után elküldött valami embert a gyorsaságikra, hogy csekkolja le neki a kanyar levágás gátlók pozícióját. Ezt a jóembert persze több alkalommal is megállították és kiderült Neuville okossága így tiltott pályabejárásra hivatkozva kizárták Neuville-t a Szafari rallyról. Így a power stage-en Ott Tanak, Kalle Rovanpera, Sebastien Ogier, Esapekka Lappi, Elfyn Evans szerzett pontokat. De ami ennél is fontosabb, hogy a 2023. évi Szafari rallyt tavaly után ismét a Toyota nyerte meg idén is megszerezve az első négy helyet, Ogier, Rovanpera, Evans, Katsuta sorrendben!

A verseny végeredménye az alábbiak szerint alakult,

vege_12.JPG 

A WRC2 kategóriában Kajetan Kajetanowicz nyert Skoda Fabia Rally2 Evo-val. A WRC3-ban pedig a Diego Dominguez jr. győzött egy Ford Fiesta Rally3-mal.

A Szafari rally három napja alatt mindösszesen 19 db gyorsasági szakasz várt a mezőnyre, majd 356 km hosszban.

Következő rally VB futam az Észt rally lesz július 20-23. között.

Szöveg: Tommy

Fotó, eredmények: www.ewrc-results.com, Hyundai Motorsport, www.wrc.com

A bejegyzés trackback címe:

https://tommy-autosport.blog.hu/api/trackback/id/tr9218154078

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

Tommy autosport blog

Friss topikok

süti beállítások módosítása