Kalle Rovanpera uralta az Észt rallyt (is)
WRC

Csütörtökön kezdődött és ma ért véget a rally világbajnokság aktuális fordulója az Észt rally. A futam murvás utakon zajlott és az utak minősége valamint a táj is nagyban hasonlít a soron következő Finn rallyra. És abban is hasonlít a Finn rallyra, hogy ez is egy rendkívül tempós és látványos futam.

A verseny csütörtök reggel kezdődött a shakedown-nal melyen a Toyotás Esapekka Lappi volt a leggyorsabb és ahol csapattársa Takamoto Katsuta egy embereset perecelt, de szerencséjére nem lett komoly baja a Yaris Rally1-nek így némi lakatosmunka után Taka san folytathatta a rallyt. Csütörtök este Tartu városa közelében egy már a futam értékelésébe is beleszámító gyorsaságival kezdetét vette az Észt rally. Melyet pénteken további négy követett melyeket kétszer kellett teljesíteniük bő 140 km hosszban. Szombaton öt gyorsaságival folytatódott a bajvívás melyekből az első négyet két körben kellett megfutniuk, míg az ötödik a nap végi nyúlfarknyi bohóckodás volt Tartu-ban. Mindez szolid 95 gyorsasági km-t tett ki.

Vasárnapra is maradt három gyorsasági melyeket nem meglepő módon ismét kétszer kellett teljesítenie a párosoknak. Ez a nap majd 78 km-t jelentett, míg a komplett futam közel 314 km-nyi gyorsaságit tett ki.

wrc_2022_rd_7_364.jpg

Az Észt rally nevezési listáján 42 páros nevét olvashattuk. A Rally1-es párosok közül a Toyotánál ismét Esapekka Lappi ülhetett be a negyedik autóba, míg a Hyundai-nál Dani Sordo ellenében megint Oliver Solberg bizonyíthatott a harmadik autóban. A Fordnál nem történt változás, most nem indult sem Loeb sem bárki fizető ember így náluk Breen, Greensmith, Fourmaux és Loubet verethetett a Pumákkal.

Hasonlóan az idei év eddig eltelt versenyeinek nagyrészéhez az Észt rallyn is a Toyota csapatnak jött ki legjobban a lépés és nem meglepő módon ismét a mindössze 22 éves Kalle Rovanpera uralta és nyerte meg a versenyt. Pedig pénteken az első nyolc gyorsaságiig csapattársa Elfyn Evans nyerte a gyorsasági szakaszokat és vezette ezzel a versenyt, de a délutáni körre megjött Rovanpera étvágya, elkezdett szakaszokat nyerni és a nap végén már ő fordult az első helyen. És ez a felállás meg is maradt vasárnap délutánig, azaz Rovanpera nyert és Evans lett a második. Harmadik csapattársuk Esapekka Lappi jól kezdett, hiszen amint azt feljebb már említettem a shakedown-on ő volt a leggyorsabb és a pénteket a negyedik helyen zárta. Szombaton a napi harmadik gyorsaságin viszont kereket kellett cserélniük ezzel visszacsúsztak a hetedik helyig. Utána volt még egy megforgásuk viszont vasárnap szereztek két szakasz győzelmet is, de (a többiekhez hasonlóan) nagyon sokat küzdöttek a hol száraz, hol esős és emiatt rendkívül csúszós utakkal és a végén a hatodik helyen fejezték be az Észt rallyt. A negyedik Toyota Yaris Rally1 Hybridben a japán Takamoto Katsuta küzdött négy napon keresztül és a shakedown balesete után talpra állított autóval az ötödik helyen végzett Észtországban. Tehát a célban az első hat pozícióban négy Toyota Yarist számolhattunk meg.

tanak_1.jpg

Második legsikeresebb csapat a Hyundai Motorsport lett akiknél a helyi hős Ott Tanak a harmadik helyre hozta be az i20 Rally1 hybridet. Már pénteken bebiztosította ezt a helyét amit magabiztosan – egy szakaszgyőzelemmel is – meg őrzött a verseny végéig. Voltak neki is izgalmas pillanatai. Többek közt a pénteki utolsó gyorsasági ami szakadó esőben zajlott és ahol a szélvédő párátlanító cső lecsúszása miatt az teljesen bepárásodott és gyakorlatilag vakon vezették végig azt a gyorsaságit. De azzal is szenvedett néha, hogy túl alacsony volt az autója emiatt a ki nyomvályúsodott utakon nem tudta teljes biztonsággal irányítani autóját. A végén pedig meg is büntették Tanakot mert többek között a célceremónián nem volt a fején a kötelező Pirelli sapka. Csapattársa a belga Thierry Neuville közvetlenül mögötte a negyedik helyen ért célba. Nagyjából szombat napközben elérte ezt a pozíciót és nem is nagyon tudott előrébb lépni. Sokat szenvedett a csúszós utak okozta tapadás hiánnyal és a verseny utolsó szakasza után örült, hogy végre vége ért ez a sok megpróbáltatással járó rally. A harmadik Hyundai i20 Rally1-gyel a szépreményű és erős hátszelű Oliver Solberg megint nem nagyon tudott élni, mindössze a 13. helyen sikerült célba érnie. Ő is sokat küzdött a csúszós utakon, nem érezte a tapadást és nem találta meg az összhangot az autóval valamint voltak megforgásai és egy alkalommal megállt a hűtőrácsot is letakarítani mert melegedett az autója.   

breen2_1.jpg

A Ford csapata sajnos megint nem találta önmagát. Az egyes számú versenyzőjük Craig Breen péntek reggel a napi harmadik gyorsaságin hibázott és eltörte a bal első kormányösszekötőt minek köszönhetően bukta a komplett pénteket. Szombaton a szuper rally szabállyal visszaállt a versenybe, de annyi időbüntetése volt, hogy maximum tesztnek foghatta fel a verseny hátralévő részét. A végén a semmit nem érő 30. helyen fejezte be a rallyt. Csapattársa a francia Adrien Fourmaux a hetedik helyen végzett így ő lett a Ford csapat egyetlen pontszerző versenyzője valamint Breen-en kívül a másik páros aki célba ért a Ford Puma Rally1 Hybrid-del. Ugyanis Gus Greensmith vasárnap a 21. gyorsaságin adta fel az Észt rallyt miután autójában tönkrement a hajtás rendszer. A negyedik Ford Pumával a francia Pierre-Louis Loubet a 20. gyorsaságin hagyta el az utat egy kis időre minek után el is tört valami az autó futóművében így ő is az utolsó napot feladta a versenyt. Mondjuk neki szombaton is rezgett a léc, mert akkor az oldalára borította autóját, de ott a nézők még talpra borították a Ford Pumát és mivel nem történt nagy baja az autónak folytatni tudta a versenyt.    

A Rally2-es autók között a Skoda Fabia Rally2 Evó-val száguldó norvég Andreas Mikkelsen volt a leggyorsabb aki az abszolút nyolcadik helyen célba érve jó 25 másodperc előnnyel nyert a Hyundai i20 N Rally2-t hajtó finn Teemu Suninen előtt, míg a kategória harmadik helyén a finn Emil Lindholm végzett Skoda Fabia Rally2 Evó-val.  Mikkelsen egyébként nagyot alakított a cefet esős körülmények között zajló power stage-en is ugyanis több Rally1-es csúcsgépet is maga mögé utasítva a harmadik helyen végzett a külön pontokért zajló szakaszon.

mikkelsen_3.jpg

A Rally3-as autók mezőnyét a fiatal finn Sami Pajari nyerte meg a Ford Fiesta Rally3-mal. 

A 2022. évi Észt rally világbajnoki futamnak az alábbiak szerint alakult a végeredménye,

  1. Kalle Rovanperä/Jonne Halttunen (Toyota GR YARIS Rally1 HYBRID) 2h54m29.0s
    2. Elfyn Evans/Scott Martin (Toyota GR YARIS Rally1 HYBRID) +1m00.9s
    3. Ott Tänak/Martin Järveoja (Hyundai i20 N Rally1 HYBRID) +1m55.7s
    4. Thierry Neuville/Martijn Wydaeghe (Hyundai i20 N Rally1 HYBRID) +3m53.3s
    5. Takamoto Katsuta/Aaron Johnston (Toyota GR YARIS Rally1 HYBRID) +4m13.4s
    6. Esapekka Lappi/Janne Ferm (Toyota GR YARIS Rally1 HYBRID) +4m49.1s
    7. Adrien Fourmaux/Alexandre Coria (Ford Puma Rally1 HYBRID) +5m09.2s
    8. Andreas Mikkelsen/Torstein Eriksen (Škoda Fabia Rally2 evo) +11m01.8s
    9. Teemu Suninen/Mikko Markkula (Hyundai i20 N Rally2) +11m27.1s
    10. Emil Lindholm/Reeta Hämäläinen (Škoda Fabia Rally2 evo) +13m04.8s

Következő rally VB futam a világ egyik leglátványosabb és leggyorsabb futama a Finn rally lesz augusztus 4-7. között.

Szöveg: Tommy

Fotók: Toyota Gazoo Racing, Hyundai Motorsport, M-Sport Ford, Skoda Motorsport

A bejegyzés trackback címe:

https://tommy-autosport.blog.hu/api/trackback/id/tr1217885231

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

Tommy autosport blog

Friss topikok

Címkék

BalatonParkCircuit (3) Barum rally (1) Central European Rally (2) Central Europe Rally (2) Ceredigion rally (1) CER Rally (2) Chile rally (2) Cross Country (1) Dakar rally (4) DTM (1) Eifel rally (3) ERC (104) Essen (1) ETCR (1) ETRC (3) EuroRX (22) FIA (6) Finn rally (2) Formula 3 (1) Formula E (1) Gigi Galli (1) Goodwood (2) GP Ice Race (1) GT Open (2) Győr rally (3) Herbst rally (1) Historic (23) Historic rally EB (1) Höljes (1) Horvát rally (5) HUMDA (1) Hungarian Baja (2) Hungaroring (5) Hyundai Motorsport (3) International GT Open (2) J-WRC (1) JML (1) Kalle Rovanpera (2) Kamion EB (1) Közép Európa rally (2) Lancia Corse (2) Latvala (1) M-Sport (2) Mecsek rally (1) Mikulás rally (5) MNASZ (44) Monza rally (2) Monza Rally Show (1) MotoGP (2) Nitrocross (1) Nyi (1) Nyirád (17) Oliver Solberg (2) ORB (48) ORB1 (6) ORB2 (26) ORB3 (20) ORC (3) Pikes Peak (1) Pirelli (1) Portugál rally (1) Rally (3) Rally1 (17) Rally1 ORC (1) Rally2 (2) Rally3 (3) Rallycr (1) Rallycross (11) Rallyle (1) Rallylegend (27) Rally 2 (3) Rally Croatia (4) Rally de Portugal (1) Rally di Roma Capitale (1) Rally EB (9) Rally Estonia (1) Rally Európa Bajnokság (5) Rally Hungary (7) Rally raid (3) Rally Sardegna (2) Renault Sport (1) Róma rally (1) RX (2) San Marinó (1) Skandivávia rally (1) Superbike (1) Superenduro (1) Szardínia rally (1) Szilveszter rally (3) TCR (1) Techno Classica (1) Tereprally (1) Toyota (2) Toyota Gazoo Racing (7) World (1) WorldRX (19) WRC (273) WRC2 (142) WRC3 (89) WRX (3) WTCR (8) Címkefelhő
süti beállítások módosítása