Kalle Rovanpera uralta az Észt rallyt (is)
WRC

Csütörtökön kezdődött és ma ért véget a rally világbajnokság aktuális fordulója az Észt rally. A futam murvás utakon zajlott és az utak minősége valamint a táj is nagyban hasonlít a soron következő Finn rallyra. És abban is hasonlít a Finn rallyra, hogy ez is egy rendkívül tempós és látványos futam.

A verseny csütörtök reggel kezdődött a shakedown-nal melyen a Toyotás Esapekka Lappi volt a leggyorsabb és ahol csapattársa Takamoto Katsuta egy embereset perecelt, de szerencséjére nem lett komoly baja a Yaris Rally1-nek így némi lakatosmunka után Taka san folytathatta a rallyt. Csütörtök este Tartu városa közelében egy már a futam értékelésébe is beleszámító gyorsaságival kezdetét vette az Észt rally. Melyet pénteken további négy követett melyeket kétszer kellett teljesíteniük bő 140 km hosszban. Szombaton öt gyorsaságival folytatódott a bajvívás melyekből az első négyet két körben kellett megfutniuk, míg az ötödik a nap végi nyúlfarknyi bohóckodás volt Tartu-ban. Mindez szolid 95 gyorsasági km-t tett ki.

Vasárnapra is maradt három gyorsasági melyeket nem meglepő módon ismét kétszer kellett teljesítenie a párosoknak. Ez a nap majd 78 km-t jelentett, míg a komplett futam közel 314 km-nyi gyorsaságit tett ki.

wrc_2022_rd_7_364.jpg

Az Észt rally nevezési listáján 42 páros nevét olvashattuk. A Rally1-es párosok közül a Toyotánál ismét Esapekka Lappi ülhetett be a negyedik autóba, míg a Hyundai-nál Dani Sordo ellenében megint Oliver Solberg bizonyíthatott a harmadik autóban. A Fordnál nem történt változás, most nem indult sem Loeb sem bárki fizető ember így náluk Breen, Greensmith, Fourmaux és Loubet verethetett a Pumákkal.

Hasonlóan az idei év eddig eltelt versenyeinek nagyrészéhez az Észt rallyn is a Toyota csapatnak jött ki legjobban a lépés és nem meglepő módon ismét a mindössze 22 éves Kalle Rovanpera uralta és nyerte meg a versenyt. Pedig pénteken az első nyolc gyorsaságiig csapattársa Elfyn Evans nyerte a gyorsasági szakaszokat és vezette ezzel a versenyt, de a délutáni körre megjött Rovanpera étvágya, elkezdett szakaszokat nyerni és a nap végén már ő fordult az első helyen. És ez a felállás meg is maradt vasárnap délutánig, azaz Rovanpera nyert és Evans lett a második. Harmadik csapattársuk Esapekka Lappi jól kezdett, hiszen amint azt feljebb már említettem a shakedown-on ő volt a leggyorsabb és a pénteket a negyedik helyen zárta. Szombaton a napi harmadik gyorsaságin viszont kereket kellett cserélniük ezzel visszacsúsztak a hetedik helyig. Utána volt még egy megforgásuk viszont vasárnap szereztek két szakasz győzelmet is, de (a többiekhez hasonlóan) nagyon sokat küzdöttek a hol száraz, hol esős és emiatt rendkívül csúszós utakkal és a végén a hatodik helyen fejezték be az Észt rallyt. A negyedik Toyota Yaris Rally1 Hybridben a japán Takamoto Katsuta küzdött négy napon keresztül és a shakedown balesete után talpra állított autóval az ötödik helyen végzett Észtországban. Tehát a célban az első hat pozícióban négy Toyota Yarist számolhattunk meg.

tanak_1.jpg

Második legsikeresebb csapat a Hyundai Motorsport lett akiknél a helyi hős Ott Tanak a harmadik helyre hozta be az i20 Rally1 hybridet. Már pénteken bebiztosította ezt a helyét amit magabiztosan – egy szakaszgyőzelemmel is – meg őrzött a verseny végéig. Voltak neki is izgalmas pillanatai. Többek közt a pénteki utolsó gyorsasági ami szakadó esőben zajlott és ahol a szélvédő párátlanító cső lecsúszása miatt az teljesen bepárásodott és gyakorlatilag vakon vezették végig azt a gyorsaságit. De azzal is szenvedett néha, hogy túl alacsony volt az autója emiatt a ki nyomvályúsodott utakon nem tudta teljes biztonsággal irányítani autóját. A végén pedig meg is büntették Tanakot mert többek között a célceremónián nem volt a fején a kötelező Pirelli sapka. Csapattársa a belga Thierry Neuville közvetlenül mögötte a negyedik helyen ért célba. Nagyjából szombat napközben elérte ezt a pozíciót és nem is nagyon tudott előrébb lépni. Sokat szenvedett a csúszós utak okozta tapadás hiánnyal és a verseny utolsó szakasza után örült, hogy végre vége ért ez a sok megpróbáltatással járó rally. A harmadik Hyundai i20 Rally1-gyel a szépreményű és erős hátszelű Oliver Solberg megint nem nagyon tudott élni, mindössze a 13. helyen sikerült célba érnie. Ő is sokat küzdött a csúszós utakon, nem érezte a tapadást és nem találta meg az összhangot az autóval valamint voltak megforgásai és egy alkalommal megállt a hűtőrácsot is letakarítani mert melegedett az autója.   

breen2_1.jpg

A Ford csapata sajnos megint nem találta önmagát. Az egyes számú versenyzőjük Craig Breen péntek reggel a napi harmadik gyorsaságin hibázott és eltörte a bal első kormányösszekötőt minek köszönhetően bukta a komplett pénteket. Szombaton a szuper rally szabállyal visszaállt a versenybe, de annyi időbüntetése volt, hogy maximum tesztnek foghatta fel a verseny hátralévő részét. A végén a semmit nem érő 30. helyen fejezte be a rallyt. Csapattársa a francia Adrien Fourmaux a hetedik helyen végzett így ő lett a Ford csapat egyetlen pontszerző versenyzője valamint Breen-en kívül a másik páros aki célba ért a Ford Puma Rally1 Hybrid-del. Ugyanis Gus Greensmith vasárnap a 21. gyorsaságin adta fel az Észt rallyt miután autójában tönkrement a hajtás rendszer. A negyedik Ford Pumával a francia Pierre-Louis Loubet a 20. gyorsaságin hagyta el az utat egy kis időre minek után el is tört valami az autó futóművében így ő is az utolsó napot feladta a versenyt. Mondjuk neki szombaton is rezgett a léc, mert akkor az oldalára borította autóját, de ott a nézők még talpra borították a Ford Pumát és mivel nem történt nagy baja az autónak folytatni tudta a versenyt.    

A Rally2-es autók között a Skoda Fabia Rally2 Evó-val száguldó norvég Andreas Mikkelsen volt a leggyorsabb aki az abszolút nyolcadik helyen célba érve jó 25 másodperc előnnyel nyert a Hyundai i20 N Rally2-t hajtó finn Teemu Suninen előtt, míg a kategória harmadik helyén a finn Emil Lindholm végzett Skoda Fabia Rally2 Evó-val.  Mikkelsen egyébként nagyot alakított a cefet esős körülmények között zajló power stage-en is ugyanis több Rally1-es csúcsgépet is maga mögé utasítva a harmadik helyen végzett a külön pontokért zajló szakaszon.

mikkelsen_3.jpg

A Rally3-as autók mezőnyét a fiatal finn Sami Pajari nyerte meg a Ford Fiesta Rally3-mal. 

A 2022. évi Észt rally világbajnoki futamnak az alábbiak szerint alakult a végeredménye,

  1. Kalle Rovanperä/Jonne Halttunen (Toyota GR YARIS Rally1 HYBRID) 2h54m29.0s
    2. Elfyn Evans/Scott Martin (Toyota GR YARIS Rally1 HYBRID) +1m00.9s
    3. Ott Tänak/Martin Järveoja (Hyundai i20 N Rally1 HYBRID) +1m55.7s
    4. Thierry Neuville/Martijn Wydaeghe (Hyundai i20 N Rally1 HYBRID) +3m53.3s
    5. Takamoto Katsuta/Aaron Johnston (Toyota GR YARIS Rally1 HYBRID) +4m13.4s
    6. Esapekka Lappi/Janne Ferm (Toyota GR YARIS Rally1 HYBRID) +4m49.1s
    7. Adrien Fourmaux/Alexandre Coria (Ford Puma Rally1 HYBRID) +5m09.2s
    8. Andreas Mikkelsen/Torstein Eriksen (Škoda Fabia Rally2 evo) +11m01.8s
    9. Teemu Suninen/Mikko Markkula (Hyundai i20 N Rally2) +11m27.1s
    10. Emil Lindholm/Reeta Hämäläinen (Škoda Fabia Rally2 evo) +13m04.8s

Következő rally VB futam a világ egyik leglátványosabb és leggyorsabb futama a Finn rally lesz augusztus 4-7. között.

Szöveg: Tommy

Fotók: Toyota Gazoo Racing, Hyundai Motorsport, M-Sport Ford, Skoda Motorsport

A bejegyzés trackback címe:

https://tommy-autosport.blog.hu/api/trackback/id/tr8917885231

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

Tommy autosport blog

Friss topikok

süti beállítások módosítása