Toyota uralom a Safari rallyn
Rally1, WRC

Június 23-26. között Kenyában zajlott a rally világbajnokság legutóbbi fordulója a Safari rally. Pár évtizeddel ezelőttig ez a verseny nem egy szokványos rally volt hanem egy akár 5000 km-t is kitevő túlélőtúra mely akár egy hétig is tarthatott. Na ennek már régen vége lett, annyira, hogy 2002-ben volt utoljára Safari rally ami akkor már jóval rövidebb volt, de még akkor is több mint 900 km-t tett ki a gyorsasági szakaszok össztávja! Egészen 2021-ig kellett várni, hogy visszatérjen a Safari rally a rally világbajnokság naptárába, de ez a verseny már a mai kor szelleméhez igazított egyen futammá vált.   

kalle_5.jpg

Az egyen futam alatt az idei évben azt kellett érteni, hogy a verseny egy szuper speciállal kezdődött csütörtök koradélután. Majd pénteken már három gyorsasági várt a mezőnyre melyet kétszer kellett teljesíteniük 129 km hosszban.

Szombaton ismét három gyorsasági várt a mezőnyre melyeket itt is kétszer kellett teljesíteniük bő 150 km hosszban.

Vasárnapra is maradt három teljesítendő gyorsasági szakasz, nem meglepő módon ezeket is kétszer kellett megfutniuk 80 km hosszban. A versenyen a gyorsaságik össztávja több mint 362 km-t tett ki. Tehát a puszta számadatok és a futam lebonyolításának szisztéméja alapján ez is egy a mai kornak megfelelő szabvány rally VB futam volt. A helyszín adottságai miatt nyílván lehetett meglepetésekre számítani egy-egy úton átfutó zebra vagy zsiráf személyében és a két napon át tartó rettenetes mértékű és mélységű por is nehezítette a versenyzők dolgát. Szombaton pedig az esőzések után keletkező sárdagonya nehezítette némiképp a talpon maradást. És ha már Afrikában volt a verseny természetesen a nagy meleg sem könnyítette senkinek a dolgát.

A gumibeszállító Pirelli a Scorpion KX WRC gumikat szállította SA – puha és HA – kemény keverékben.

pirelli_3.jpg

A résztevők mindössze 42-en voltak. Közülük 12 db volt a csúcs Rally1-es versenyautó melyből 4 db Toyota Yaris, 3 db Hyundai i20 és 5db Ford Puma állt rajthoz. A Toyotánál erre a versenyre visszatért Sebastien Ogier így Esapekka Lappi most nem bizonyíthatott, a másik három versenyző maradt Rovanpera, Evans és Katsuta. A Hyundai Neuville-t, Tanak-ot és Solberg-et küldte a kenyai csatamezőkre. A Fordnál Breen, Greensmith, Fourmaux és az erre a futamra ismét aktiválódott veterán Loeb valamint a jól fizető görög gentleman driver Serderidis kapott ülést.

Rajtuk kívül indult még pár WRC2-es autó, egy pár Rally3-as Ford valamint a többnyire helyiekből és környékbeliekből álló levitézlett Mitsubishi és Subaru armada.       

Amint az várható volt a futam alaposan próbára tette és meg is tizedelte a mezőnyt, de a szuper rally szabálynak köszönhetően a Rally1-es autókból csupán a Hyundai-os Ott Tanak-nak kellett végleg feladnia a futamot, ő kormánymű hiba miatt nem tudott célba érni. Csapattársai közül a szuper rallyzó Thierry Neuville az ötödik helyen végzett, míg Oliver Solberg a tízedik helyen ért célba.   

neuville_4.jpg

A Fordnál mind az öt autó célba ért, de rájuk nézve az elég lesújtó, hogy egyedül a befizetős úrvezető Jourdan Serderidis az, aki mindegyik gyorsaságit teljesítette és nem esett ki, nem kellett szuper rallyznia. Persze ez lehet azért is, mert ő lassabban ment és nem hibázott, de más is ment gyorsan aki nem hibázott. Végül a legjobb Fordos Crain Breen lett, aki a hatodik helyen végzett, őt követte Jourdan Serderidis majd Sebastien Loeb következett a nyolcadik helyen. A szintén szuper rallyzó Adrien Fourmaux és Gus Greensmith a 15. és 16. helyen értek célba.

breen_5.jpg

A futamot lehengerlő előnnyel a Toyota csapat nyerte akik Kalle Rovanpera, Elfyn Evans, Takamoto Katsuta és Sebastien Ogier révén és sorrendben négyes győzelmet arattak tovább erősítve ezzel a Toyota márka legendás hírű megbízhatóságát az afrikai földrészen. Egyszer, 1993-ban a Toyota aratott már négyes győzelmet a Safari rallyn, akkor a Toyota Celica Turbo 4WD-vel. És akkor Juha Kankkunen, Markku Alén, Ian Duncan és Yasuhiro Iwase vezették az autókat. 

podium.jpg

A WRC2-ben Kajetan Kajetanowicz győzött a Skoda Fabia Rally2-vel.

A 2022. évi Safari rallynak az alábbiak szerint alakult az első tíz sorrendje,

  1. Kalle Rovanperä/Jonne Halttunen (Toyota GR YARIS Rally1) 3h40m24.9s
    2. Elfyn Evans/Scott Martin (Toyota GR YARIS Rally1) +52.8s
    3. Takamoto Katsuta/Aaron Johnston (Toyota GR YARIS Rally1) +1m42.7s
    4. Sébastien Ogier/Benjamin Veillas (Toyota GR YARIS Rally1) +2m10.3s
    5. Thierry Neuville/Martijn Wydaeghe (Hyundai i20 N Rally1) +10m40.9s
    6. Craig Breen/Paul Nagle (Ford Puma Rally1) +23m27.9s
    7. Jourdan Serderidis/Frédéric Miclotte (Ford Puma Rally1) +30m16.5s
    8. Sébastien Loeb/Isabelle Galmiche (Ford Puma Rally1) +32m12.6s
    9. Kajetan Kajetanowicz/Maciej Szczepaniak (Škoda Fabia Rally2 evo) +35m37.6s
    10. Oliver Solberg/Elliott Edmondson (Hyundai i20 N Rally1) +37m36.6s

 

Következő verseny július 14-17. között az Észt rally lesz ami a Finn rallyhoz hasonló rettenetesen tempós, jó minőségű murvás utakon zajlik majd.

Szöveg: Tommy

Fotók: Toyota Gazoo Racing, Hyundai Motorsport, M-Sport, Pirelli

A bejegyzés trackback címe:

https://tommy-autosport.blog.hu/api/trackback/id/tr2017872679

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

Tommy autosport blog

Friss topikok

Címkék

BalatonParkCircuit (3) Barum rally (1) Central European Rally (1) Central Europe Rally (2) Ceredigion rally (1) CER Rally (2) Chile rally (2) Cross Country (1) Dakar rally (4) DTM (1) Eifel rally (3) ERC (104) Essen (1) ETCR (1) ETRC (3) EuroRX (22) FIA (6) Finn rally (2) Formula 3 (1) Formula E (1) Gigi Galli (1) Goodwood (2) GP Ice Race (1) GT Open (2) Győr rally (3) Herbst rally (1) Historic (23) Historic rally EB (1) Höljes (1) Horvát rally (5) HUMDA (1) Hungarian Baja (2) Hungaroring (5) Hyundai Motorsport (3) International GT Open (2) J-WRC (1) JML (1) Kalle Rovanpera (2) Kamion EB (1) Közép Európa rally (1) Lancia Corse (1) Latvala (1) M-Sport (2) Mecsek rally (1) Mikulás rally (5) MNASZ (44) Monza rally (2) Monza Rally Show (1) MotoGP (2) Nitrocross (1) Nyi (1) Nyirád (17) Oliver Solberg (2) ORB (48) ORB1 (6) ORB2 (26) ORB3 (20) ORC (3) Pikes Peak (1) Pirelli (1) Portugál rally (1) Rally (3) Rally1 (17) Rally1 ORC (1) Rally2 (2) Rally3 (3) Rallycr (1) Rallycross (11) Rallyle (1) Rallylegend (27) Rally 2 (3) Rally Croatia (4) Rally de Portugal (1) Rally di Roma Capitale (1) Rally EB (9) Rally Estonia (1) Rally Európa Bajnokság (5) Rally Hungary (7) Rally raid (3) Rally Sardegna (2) Renault Sport (1) Róma rally (1) RX (2) San Marinó (1) Skandivávia rally (1) Superbike (1) Superenduro (1) Szardínia rally (1) Szilveszter rally (3) TCR (1) Techno Classica (1) Tereprally (1) Toyota (2) Toyota Gazoo Racing (7) World (1) WorldRX (19) WRC (271) WRC2 (140) WRC3 (88) WRX (3) WTCR (8) Címkefelhő
süti beállítások módosítása