Van egy kis csúsztatás a címben mert már 2014-ben volt harminc éves az egyik legismertebb versenyautó építő cég de olyan jó nézegetni az általuk épített versenyautókat, hogy ennyi talán belefér.
A brit Prodrive cég hallatán legtöbbünknek a rally sport jut eszünkbe pedig nem csak rally autókat építettek hanem különböző pályaautókat is. Többek között BMW M3, Ford Mondeo, Ferrarik, Aston Martin is szerepel a repertoárjukban, sőt a BAR néven rövid időre a Formula 1-be is belekóstoltak inkább kevesebb mint több sikerrel..
Rally autót csináltak Porsche 911-ből, még Henri Toivonenék is mentek ilyennel, aztán következett a BMW M3 E30 amivel több európa bajnoki futamon is tudtak győzedelmeskedni. Olyan ismert nevek versenyeztek az M Drei-jal mint a francia Francois Chatriot, a belga Marc Duez és a szintén belga Patrick Snijers. Érdemes az interneten rájuk keresni, kegyetlenül gyorsak és látványosak voltak a BMW-vel.
De ami az embernek igazán beugrik ha a Prodrive nevét meghallja az a Subaru. Az a Subaru melynek különböző típusait a kilencvenes évek elejétől egészen 2008-ig a David Richards vezette gárda építette és versenyeztette a rally világbajnokságon. Eleinte egy egészen sajátos rózsaszínes dekorral futottak a Legacy-k majd a szponzor miatt rövid időre Rothmansosok lettek de ami mindenkinek megmaradt és ami majdnem végig kísérte a Subarukat a rally világbajnokságon az a BAT dohányipari óriás egyik termékének az 555 cigarettának a kék alapon sárga dekorációja. A Legacy után 1993-ban a Finn rallyn mutatkozott be a Subaru új típusa az Impreza amely különböző evolúcióival az egyik legsikeresebb rallyautóvá vált.
Pályafutásuk során három egyéni rally világbajnoki címet címet zsebeltek be, az elsőt 1995-ben a skót Colin McRae - Derek Ringer páros az "A" csoportos Imprezával. Ezután 2001-ben az angol Richard Burns - Robert Reid kettős győzött már a négyajtós kerek lámpás WRC-vel majd erre rá két évre 2013-ban a norvég-walesi kettős Petter Solberg - Phil Mills páros ért fel a rally sport csúcsára a négyajtós WRC "veselámpás" verziójával.
Nagy vesztesége a rallysportnak, hogy a fenti három pilótából ketten már nincsenek az élők sorában. Colin McRae helikopter balesetben vesztette életét, Richard Burns pedig agytumor okozta betegség miatt halt meg 34 éves korában.
Miután a Subaru 2008-ban kivonult a rallysportból Petter Solberg is munka nélkül maradt. Három évig privát csapatával járta a rally VB-t majd 2012-ben egy évre eligazolt a Fordhoz. 2012 végén visszavonult a rally VB-ről és 2013-ban belevágott a rallycrossba de ez már egy másik sikertörténet kezdete.
A csapatbajnoki címet háromszor zsebelték be a rally világbajnokságon de szinte megszámlálhatatlan európa bajnoki és nemzeti bajnoki címet szereztek a Subaruk különböző evolúciójú autóival. Szerencsére a magyar szurkolók is jó párat láthattak belőlük, volt itthon "A" csoportos Imrezából három darab is, a még két ajtós Impreza WRC-ből is volt több évjárat és a négyajtósokból is megfordult mindegyik évjárat a magyar pályákon. Sajnos az utolsó öt ajtós, sokak által csak Daewo Lanosnak csúfoltból nem jutott WRC példány Magyarországra, N csoportos és R4-es igen de az nem ugyanaz.
Miután sokak megrökönyödésére a Subaru 2008-ban kivonult a rally világbajnokságról és a Prodrive részben munka nélkül maradt elkezdték lázasan keresni kivel tudnának továbbra is együtt működni a rallysportban. Erre a 2011-től bemutatkozó új 1,6 literes motorral rendelkező autók bevezetéséig várni kellett. Akkor találták ki és állapodtak meg a Mini tulajdonosával a BMW-vel, hogy a Mini Countryman-ből építenek rally autót. Ez egy jól műkődő projekt lehetett volna de a BMW-t a DTM-be való visszatérése miatt végül is nem érdekelte komolyan a dolog és nem egészen egy év gyári csapatként való rally VB szereplés után dugába dőlt az egész projekt.
Szöveg: Tommy
Fotók: Prodrive
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.