Hármas Hyundai győzelem a WRC Akropolisz rallyn!
WRC, WRC2, WRC3

A múlt hétvégén - szeptember 5-8. között - Görögországban zajlott az idei WRC rallyvilágbajnokság aktuális fordulója, az Istenek rallyjának is hívott 68. Akropolisz rally, mely a versenynaptár tízedik idei helyszíne volt.

A program helyi idő szerint csütörtök reggel 9:01-kor kezdődött a bemelegítő shakedown szakasszal, ezt 3.62 km hosszban jelölték ki. Ezen Takamoto Katsuta (Toyota), Ott Tanak, Dani Sordo, Thierry Neuville (mindhárman Hyundai) és Adrien Fourmaux (Ford) sorrendben végzett az élmezőny. Ahogy sokszor máskor, úgy most sem kell(ett) ebből az eredményből messzemenő következtetést levonni.

Ugyan ezen a napon este 19.00-kor Lamia városában az ünnepélyes rajtceremóniával folytatódott a program.

novill_2.jpg

Pénteken három gyorsasági szakasz várt a mezőnyre melyeket kétszer kellett teljesíteniük, a két kör között volt egy 30 perces flexi szerviz Lamiában illetve a napközbeni tankoló zónákban vártak még a versenyzőkre. A gyorsaságik neve és hossza a következők szerint nézett ki. Az első volt az Ano Pavliani 22.47 km hosszban, ezt követte a Dafni 21.67 km-rel majd a Tarzan 23.37 km hosszban. A péntek napi össztáv 487.64 km tett ki, ebből 135 km volt a gyorsaságik hossza, ezzel, a gyorsaságik hosszát tekintve ez volt a verseny leghosszabb napja.

A pénteki napot Ott Tanak, Dani Sordo, Thierry Neuville (mindhárman Hyundai), Sebastien Ogier (Toyota), Robert Virves (Skoda) sorrendben fejezte be az élmezőny.

Az idei Akropolisz rally hardcore napja viszont talán a szombati volt. Ezt arra alapozva, hogy a mezőny reggel elindult Lamiából és lementek majdnem Athénig, a Korinthoszi öbölig, ami kb. 220 km-re van Lamiától. Napközben a mezőny teljesített hat gyorsasági szakaszt melyekből csak az egyik, amit kétszer kellett teljesíteniük a többin csak egyszer mentek át. A napi gyorsaságik a Rengini 28.67 km-rel, a Thiva 20.95 km hosszban, az Aghii Theodori 25.87 km hosszban – ez szerepelt kétszer a programban – ezt követte a Loutraki 12.90 km-rel és az EKO szuperspeciál 1.97 km hosszban.

A hat gyorsasági teljesítése után a mezőny vissza autózott Lamiába ahol beálltak a technikai zónába és a parc fermébe, de szerviz ekkor sem volt, ahogy egész nap nem volt szerviz lehetőségük, csak a gumicsere és tankoló zónák valamint az egyszerűbb javítási munkák elvégzésére a technikai zónák álltak a versenyzők rendelkezésére. A szombati napon az össztáv közel 696 km körül alakult, ebből jó 116 km-t tett ki a gyorsaságik össztávja.

A rally egyetlen szerviz lehetőség nélküli napját Thierry Neuville, Dani Sordo (mindketten Hyundai), Sebastien Ogier (Toyota), Ott Tanak (Hyundai) és Sami Pajari (Toyota) sorrendben fejezte be az élmezőny.

ozsi2_2.jpg

Az utolsó vasárnapi napra három gyorsasági szakasz várt a talpon maradt párosokra. Ezek közül a 17.47 km-es Inohorit csupán egyszer kellett megfutniuk, míg a 18.29 km-es Eleftherohorit kétszer, a második alkalommal ez volt a külön pontokért is zajló Power Stage szakasz. A nap egyébként egy 45 perces flexi szervizzel kezdődött ahol rendbe tehették a szombaton szerzett sérüléseket. Napközben a két Eleftherohori között adódott még egy 15 perces szerviz. A napi össztáv majd 209 km-t tett ki, ebből sovány 54 km volt a gyorsaságik mennyisége.

A külön pontokért is zajló power stage-en Adrien Fourmaux, Ott Tanak, Elfyn Evans, Thierry Neuville és Takamoto Katsuta sorrendben végzett az első öt versenyző, aki így megkapta a plussz 5., 4., 3., 2. és 1. bajnoki pontot.

Várható volt, hogy az idei, az elmúlt évek egyik legnehezebb Akropolisz rallyja lesz, sőt akár az idei szezon legkeményebb versenye címet is elnyerheti és nagyjából pont így is lett. Valójában talán még nehezebb is volt, a rally három napja alatt több kicsúszás, borulás és baleset is történt, pénteken és szombaton rengeteg éles kővel szegélyezett, irgalmatlan poros utakon és forró meleg időben kellett versenyeznie a mezőnynek. És akkor ott volt még a rally utolsó gyorsaságija, a külön pontokért is zajló Power Stage ahol egy jobb kanyarban felborult Sebastian Ogier, aki addig az abszolút második helyen állt és a pontrendszerben szuper vasárnapnak hívott utolsó napot vezette is. Szerencsétlenségére az autó nem borult a kerekeire, sőt jó pár percig javítgatni is kellett azt így Ogier a semmit nem érő 16. helyen végzett, bár a szombati napjáért azért behúzott 13. pontot. A futamgyőzelmet Thierry Neuville szerezte meg, aki ezzel alaposan növelte előnyét a bajnoki tabella élén és sokat tett hozzá a Hyundai csapat bajnoki címének megszerzése érdekében is. Neuville-t csapattársai, Dani Sordo és Ott Tänak követték a céldobogón, utóbbi a sok felmerülő probléma ellenére sem adta fel, hogy megszerezze a szupervasárnap és a power stage által felkínált értékes pontokat.

4maux_6.jpg

A WRC2-ben a finn Sami Pajari nyert a Toyota Yaris Rally2-vel, de úgy, hogy a három napos száguldás után pontosan ugyanannyi idővel végzett, mint az észt Skodás Robert Virves. Kettejük között azzal döntötték el Pajari javára a győzelmet, hogy a verseny első gyorsaságiját Sami Pajari nyerte meg! Ez viszont azt jelenti, hogy a WRC2-es bajnoki címért vívott harcnak most két esélyese van: Oliver Solberg, aki már csak a soron következő Chile rallyn fog indulni és persze Pajari.

A Junior WRC-ben a román Norbert Maior győzött az Akropolisz rallyn, ami a szezon utolsó fordulója volt ennek a kategóriának, és aminek a bajnoki címét az itt második helyen végzett észt Romet Jürgenson – Siim Oja kettőse szerezte meg.

Az Akropolisz rally, a Skodával versenyző, német Armin Kremert is megkoronázta, aki a 2024-es WRC Masters Cup bajnokává vált.

jurgenson.jpg

A gumiválasztásról

Amint az várható volt, tekintettel egyes gyorsasági szakaszok hosszára és az útfelületek jellegére - amelyek a szokásosnál több nagy és éles sziklát tartalmaztak - ami miatt nagy esély volt a defektekre a pilóták legtöbbike a kemény keverékű gumiabroncsokra szavazott, különösen pénteken és szombaton, amikor a szilárdság és tartósság volt a fő követelmény.

A lágy keverékű Pirelli Scorpionok egyrészt pénteken és szombaton kaphattak szerepet a napi első gyorsaságikon, amikor azok az első körben mindig nagyon csúszósak és porosak és kevés tapadás van rajtuk a korán rajtolók számára. A lágy keverékű gumik nagy napja azonban a vasárnap volt a terep adottságok és az előző esti kiadós esőzés miatt. Ezek miatt a csapatok arra számítottak, hogy az útfelületek csúszósabbak és nedvesebbek lesznek, mint amilyenek végül voltak. A szombat esti eső által előjött bizonytalanság miatt igencsak különböző stratégiákat vetettek be a csapatokhoz a szupervasárnapra. A későbbi futamgyőztes Thierry Neuville csak lágy gumikat vitt magával (6 db), a Toyotás Evans 2 kemény és 3 lágy gumit vett magához, míg Ott Tänak és Sebastien Ogier mindketten 1 kemény és 4 puha gumit választott. A Power Stage-en is sokféle stratégiát alkalmaztak, elsősorban a lágyakat használták, bár ez részben attól is függött, hogy előzőleg miből állították össze a napi kontingensüket. A Toyotás Ogier-nak például csak 5 db kemény keverékű gumi állt rendelkezésére.

Amint azt a Pirelli mérnökei a verseny utáni elemzésében kiemelték, a legkeményebb, legmegterhelőbb szakaszok, amelyek jelentős szerepet játszottak a rally kimenetelének eldöntésében, a hétvége két leghosszabb szakasza, a 28,67 km-es, 7. gyorsasági, a Rengini és a 25,87 kilométeres Aghii Theodori melyet szombaton kétszer is teljesítet a mezőny, mint a 9. és 11. gyorsasági.

pajari_2.jpg

Szegény Toyotáknak nagyon nem adta ki ez az Akropolisz rally. A Sébastien Ogier/Vincent Landais duó a 16. helyen ért célba, az Elfyn Evans/Scott Martin páros a 18. helyen végzett, míg a Takamoto Katsuta/Aaron Johnston kettős a 30. helyen ért be. Mindannyiuknak voltak műszaki hibái (Evans és Ogier turbó feltöltő, Katsuta futómű sérülés) illetve Evans és Ogier borultak is a verseny során, sovány vigasz, hogy mindannyian befejezték a rallyt. Evans és Katsuta még némi power stage pontokkal (3 és 1) vigasztalódhatott.

Hasonlóképpen leszerepelt az M-Sport Ford alakulata is. Adrien Fourmaux ugyan megnyerte a power stage-et és ezért legalább hazavitt még öt pontot a vasárnapi hat mellé, de a pénteki futómű sérülés okozta kiesés miatt a szuperrallyval csupán a 21. helyen végzett az értékelésben. Csapattársáék, Gregoire Munsterék baleset miatt nem fejezték be a rallyt, míg a műkedvelő Serderidistől senki nem várt kiemelkedő eredményt, ennek megfelelően csupán a 14. helyen végzett. 

tanak_28.jpg

Az Akropolisz rally végeredménye az alábbiak szerint alakult,

  1. Thierry Neuville/Martijn Wydaeghe (Hyundai i20 N Rally1 HYBRID) 3h38m04.2s
    2. Dani Sordo/Cándido Carrera (Hyundai i20 N Rally1 HYBRID) +1m46.8s
    3. Ott Tänak/Martin Järveoja (Hyundai i20 N Rally1 HYBRID) +2m57.3s
    4. Sami Pajari/Enni Mälkönen (Toyota GR Yaris Rally2) +7m01.1s
    5. Robert Virves/Aleks Lesk (Škoda Fabia RS Rally2) +7m01.1s
    6. Yohan Rossel/Florian Barral (Citroën C3 Rally2) +7m31.9s
    7. Kajetan Kajetanowicz/Maciej Szczepaniak (Škoda Fabia RS Rally2) +9m54.0s
    8. Fabrizio Zaldivar/Marcelo Der Ohannesian (Škoda Fabia RS Rally2) +11m27.9s
    9. Josh McErlean/James Fulton (Škoda Fabia RS Rally2) +12m27.2s
    10. Roberto Daprà/Luca Guglielmetti (Škoda Fabia RS Rally2) +13m44.9s

A pilóták bajnokságának állása a verseny után,

  1. Thierry Neuville 192 pont
    2. Ott Tänak 158 pont
    3. Sébastien Ogier 154 pont
    4. Elfyn Evans 140 pont
    5. Adrien Fourmaux 130 pont
    6. Kalle Rovanperä 86 pont
    7. Takamoto Katsuta 80 pont
    8. Dani Sordo 44 pont
    9. Sami Pajari 34 pont
    10. Esapekka Lappi 33 pont

A csapatbajnokság állása pedig az alábbiak szerint néz ki,

  1. Hyundai Shell Mobis World Rally Team 445 pont
    2. TOYOTA GAZOO Racing World Rally Team 410 pont
    3. M-Sport Ford World Rally Team 226 pont

Az Akropolisz rally három napja alatt mindösszesen 15 db gyorsasági szakasz várt a mezőnyre, kb. 305 km hosszban. A rally össztávja kb. 1392 km-t tett ki.

A következő WRC rally világbajnoki futam szeptember 26-28. között lesz a dél-amerikai Chilében, ami ismét egy murvás futam lesz, de teljesen más karakterben mint a Görög rally volt.

Szöveg: Tommy

Fotók: Hyundai Motorsport, Toyota Gazoo Racing, M-Sport, www.wrc.com 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://tommy-autosport.blog.hu/api/trackback/id/tr7218488177

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

Tommy autosport blog

Friss topikok

süti beállítások módosítása