Sebastien Ogier a WRC Portugál rally ura!
WRC, WRC2, WRC3

A múlt hétvégén, május 9-12. között zajlott az FIA rally világbajnokság aktuális fordulója az 57. Portugál rally, mely az idei versenynaptár ötödik helyszíne volt.

A program helyi idő szerint csütörtök reggel 8:01-kor kezdődött a Baltar nevű shakedown szakasszal, ez 4.6 km hosszú volt. Itt Dani Sordo, Ott Tanak és Thierry Neuville sorrendben tarolt a Hyundai Motorsport a három Hyundai i20 N Rally1-es autóval. Őket követte Sebastien Ogier a Toyota Yaris Rally1-gyel és Adrien Fourmaux a Ford Puma Rally1-gyel.

ogier_1.jpg

Ugyan ezen a napon, délután 17:00-kor kezdődött a rajtceremónia, utána 19:05-kor pedig elkezdődött az igazi versengés, az első mért gyorsasági, a Figueira da Foz, ami egy 2.94 km hosszú szuperspeciál volt. Többen azt nyilatkozták, hogy jó móka volt ez és öröm volt a sok nézőnek autózni, de mivel másnap, pénteken az itt használt gumikkal kellett kezdeniük a napot ezért próbáltak óvatosan, spórolósan menni a versenyző pajtások. Végül Thierry Neuville, Sebastien Ogier, Ott Tanak, Takamoto Katsuta és Kalle Rovanpera sorrendben végzett az élmezőny. A WRC2-ben induló Sami Pajarinak volt egy meleg pillanata, mert a Toyota Yaris Rally2 jobb elejével eltalált egy terelő elemet, ami megütötte kissé a futóművet és mivel a szuperspeciál után és egész pénteken nem volt szervizlehetőség akadt némi riadalom, de végül is nem estek ki a versenyből.   

Pénteken négy gyorsasági szakasz várt a mezőnyre melyeket két körben kellett teljesíteniük. Név szerint a Mortágua (18.15 km) a Lousa (12.28 km), a Góis (14.30 km) és az Arganil (18.72 km) hosszban. Kemény nap volt ez, mert csupán este, a nap végén volt szervizlehetőség, napközben csupán tankolásra és gumicserére adódott lehetőség, tehát beosztással kellett menni, amennyire ez lehetséges egy rally VB futamon… A napi gyorsaságik hossza majd 130 km-t tett ki.

Az első két gyorsaságin ugyan meleg idő fogadta a mezőnyt, de az első autóknak helyenként, a fák árnyékában akadtak párás, nedves részek, és ez okozott némi problémát pár embernek. Például a WRC2-ben, egy Toyota Yaris-szal induló Georg Linnamae összeszedett egy defektet, amit ki is cserélt a gyorsaságin, nem kevés időveszteséget szenvedve ezzel. Nála rosszabbul járt Pepe Lopez és Yuki Yamamoto akik felborultak és ki is estek a versenyből. Az élmezőny a napi első után - amit Katsuta nyert meg a Toyotával – vegyesen nyilatkozott. A Fordos Fourmaux-nak tetszett a gyorsasági, de például a Toyotás Evans a vártnál többet csúszkált az árnyékos részeken. A napi másodikon lejött egymás után a kilenc Rally1-es autó, de persze mindenkinek volt némi panasza. A második helyen beérő Rovanpera említette, hogy nem az igazi, küszködött az autóval, de próbál javulni. A Hyundai-os Neuville azt mondta sokat takarította az utat, különösen felfelé, a lefelé menetben pedig volt pár nedves féktáv rész, azt mondta nem volt rossz, de nagyon változatos volt a szakasz. A napi harmadik gyorsasági sokkal szárazabb volt, mint az előző kettő. A Toyotás Evans-nek bonyolult volt a menet, nem forgott rendesen a Yaris Rally1 motorja. Csapattársa, Rovanpera azt mondta jobb volt, mint az előzőek, de küzdött a kemény gumikkal, nagyon alulkormányozott volt a Yaris. A Hyundai-os Sordo boldog volt és elégedett az autóval, köszönte szépen a szerelőknek. A Fordos Fourmaux azt mondta jó szakasza volt, elégedett a délelőtti vezetésével, de néha küzdött a nyomokkal és állandóan ki akart menni belőle. A gumiválasztása jól sikerült. A délelőtti utolsó gyorsaságin a Toyotás Ogier-nek elromlott az átbeszélője, illetve azt mondta gumi típust kell cserélnie. Csapattársa Evans azt mondta nem érzi jól magát az autóban. A Fordos Fourmaux elégedett volta a délelőtti körével. A Hyundai-os Sordo autójában nem indult el a hibrid rendszer a gyorsasági elején ezért az egész szakaszt anélkül csinálta végig. Az egyik hátsó gumija megsérült, azt cserélnie kellett.

tanak_24.jpg

A péntek napközbeni gyűjtőbe, gumicsere zónába végül Takamoto Katsuta (Toyota), Thierry Neuville (Hyundai), Kalle Rovanpera (Toyota), Ott Tanak (Hyundai), Sebastien Ogier (Toyota) sorrendben érkezett az élmezőny. A WRC2-ben Oliver Solberg, Gus Greensmith (mindkettő Skoda), Yohan Rossel (Citroen) sorban érkeztek a dobogósok.

A délutáni első után Neuville és Fourmaux is azt mondta, hogy szenvedtek a kis autók után kialakult keskeny nyomvályúkkal. Tanak azt mondta sokat takarította az utat és sokat ment padlógázon, viszont az ebédidőben elfelejtett pár módosítást megcsinálni az autón. Oliver Solberg Skodájában a motor rakoncátlankodott, mert néha nem ment mind a négy henger. A következőt Sordo nyerte, de azt mondta az autója úgy viselkedett mintha a pokolban lett volna. A Toyotás Evans-nek a navigátora elhagyta az itinerét ezért ezen a szakaszon Scott Martin a telefonjából próbálta diktálni az itinert. Ezen kívül egy gumidefektet is összeszedtek. A WRC2-es Loubet felborult a Skoda Fabiával, Ogier pedig azt mondta, hogy kicsit jobb a délutáni menet. A délutáni harmadikat Rovanpera nyerte a Toyotával, de azt mondta nem tud gyorsabban menni az autóval. Csapattársa Katsuta úgy nyilatkozott, hogy a másnapi jó rajthely érdekében nyomja a gázt, ahogy tudja, Ogier autójában viszont a gyorsasági felén nem működött a hibrid rendszer. A Fordos Fourmaux aggódott, hogy idő előtt tönkremennek a Puma Rally1 gumijai. A Hyundaios Tanak keményen próbálkozott, de összességében ez nem működött neki. A pénteki utolsó gyorsaságit Ogier nyerte a Toyota Yaris-szal, őt követte a többi nyolc Rally1-es autó. A Fordos Fourmaux elégedett volt, de azt sajnálta, hogy szombaton ugyanazt a rajthelyet kapta, mint pénteken, ami a takarítás miatt volt neki kellemetlen. Tanak úgy nyilatkozott, hogy az utak sokkal jobbak, mint az előző években, de nem tud többet kinyomni a Hyundai i20 Rally1-ből. Evans azt mondta drágán meg kell fizetniük ezt a rossz pénteket ezért már csak a vasárnapi jó szereplésben bízhattak (az idén bevezetett kissé bonyolult és kissé ostoba pontrendszer miatt). A WRC2-ben Greensmith nagy sebességnél forgott meg a Skodával. Rovanpera azt mondta, hogy az egész nap remek móka volt, sajnos a tempó nem úgy alakult, ahogy kellett volna. Többet nem tudott tenni, nagyon kopottak voltak a gumik. Csak akkor mókás a dolog ha megnyeri a versenyt, szóval meg kell várni a szombatot, hogy alakul az.

Lényeg a lényeg. A kimerítő pénteket Kalle Rovanpera (Toyota), Sebastien Ogier (Toyota), Takamoto Katsuta (Toyota), Ott Tanak (Hyundai) és Dani Sordo (Hyundai) sorrendben fejezte be az élmezőny. A WRC2-ben Oliver Solberg (Skoda), Yohan Rossel (Citroen), Gus Greensmith (Skoda), sorban fejezték be a dobogósok.

Szombaton szintén négy gyorsasági szakasz várt a mezőnyre melyeket szintén kétszer kellett teljesíteniük. A gyorsaságik a Felgueiras (8.81 km), a Montim (8.69 km), az Amarante (37.24 km) és a Paredes (16.09 km) sorrendben és hosszban. Illetve ezen a napon estére, záró programként beiktatták még a Lousada nevű szuperspeciált 3.36 km hosszban. Szombaton napközben és este adódott szerviz lehetőség a versenyzőknek, valamint a napközbeni tankoló zónák vártak rájuk. A szombati gyorsaságik hossza 145 km hosszban kanyargott, ezzel ez volt a rally leghosszabb napja.

A napi elsőt Rovanpera nyerte meg, aki még mindig vezette a versenyt és alapvetően elégedetten nyilatkozott. Ogier és Greensmith is azt mondták, hogy jó móka ez a gyorsasági, de keskeny az út és nincs hely csúszkálni, hibázni. A Fordos Fourmaux szerint vegyes a gyorsasági, mert van ahol sok a poros, homokos rész, de van ahol kemény, köves részek vannak, csapattársa Munster pedig azt mondta nem szereti ezt, mert sok benne a tempós lefelé menet.

A szombati másodikon a versenyt vezető Rovanpera esett egy nem túl nagyot, de az arra elég volt, hogy kiessen a szombati versengésből. Nem sokkal ő utána és csak pár kanyarral az ő borulása helyszínétől a WRC2-ben vezető Oliver Solberg is felborította a Skoda Fabiát, de azt már nem kellett másnapra megjavítani, ő végleg kiesett a Portugál rallyból. A gyorsaságit a Toyotás Ogier nyerte, aki ezzel átvette a vezetést. Csapattársa Evans és Katsuta is megforgott, míg a Hyundai-os Neuville lecsúszott kicsit az útról minek következtében leszakadt az i20 N hibrid első lökhárítójának egy része. Tanak nyomta ahogy bírta, látta, hogy nem ő volt a leggyorsabb, de optimistán állt a dologhoz. A következő, a napi harmadik gyorsasági volt a verseny leghosszabbika, a maga több mint 37 km-vel, ezt a Hyundai-os Tanak nyerte meg, 24 percig autókázott rajta! És ezzel helyet cserél Ogier-val az élen. A Toyotás Katsuta Yaris Rally1-ben eltört egy hátsó futómű elem és nem tudta folytatni a versenyt, ő is kiesett a szombati napból. A gyorsasági eleje egyébként túlnyomórészt száraz volt, a második fele viszont nedvesebb így a por nem okozott problémát. A délelőtti utolsó gyorsaságin ismét Ogier volt a legjobb és Tanak egy lassú defekt miatt csak a 6. helyen ért célba így ismét helycsere történt az élen, de Ogier most már 13,6 másodpercre növelte előnyét. Defektet kapott és cserélt a WRC2-ben a Citroenes Rossel is. A Hyundai-os Sordo takarította a csúszós utat, szenvedett vele eleget. Ellene próbált harcolni a mögötte 5. helyen álló Fordos Fourmax.

A szombat napközbeni szervizbe Sebastien Ogier (Toyota), Ott Tanak (Hyundai), Thierry Neuville (Hyundai), Dani Sordo (Hyundai) és Adrien Fourmaux (Ford) sorrendben érkezett az élmezőny. A WRC2-ben Gus Greensmith (Skoda), Josh McEarlen (Skoda) és Jan Solans (Toyota) sorban mentek a dobogós srácok szervízelni.

Az ebéd utáni elsőt Tanak nyerte, elégedett is volt, de ő is elmondta, hogy elég nyomvályús az út így melós rajta vezetni. Ezt említette mindkét Fordos pilóta is, mind Fourmaux, mind Munster. A Citroenes Rossel arra panaszkodott kissé, hogy a Rally1-es autók okozta nyomokban nehéz nekik jól menni. A WRC2-t vezető Skodás Greensmith felborult így ő kiesett a Portugál rallyról. A délutáni másodikat ismét Tanak nyerte meg, aki azt mondta nem csináltak semmi különöset viszont elég alacsony a gumik tapadása. A Toyotás Evans úgy nyilatkozott, hogy tett néhány jó lépést, de nehezen találja a ritmust, viszont jobban érzi magát. A WRC2-ben McErlean és Solans kezdték egymást gyepálni az élen. A harmadikon, ami megint a hosszú 37 km-es volt a versenyt vezető Toyotás Ogier bizonyult a leggyorsabbnak. A Hyundai-os Neuville azt mondta, hogy túl meleg van a gumijaihoz. Esőre számított, de az nem esett. Nem lett jó a gumiválasztása. Tanak autójában túlforgott a motor ezért nem tudott vigyázni a gumijaira. A Fordos Fourmaux szerint nem volt elég gyors ahhoz, hogy elkapja Sordót, négy kemény gumival ment, az bevált neki. A délutáni negyedik gyorsaságin ismét Ogier volt a legjobb, aki úgy nyilatkozott, hogy jó az élen lenni, eddig tiszta napjuk volt, úgyhogy most jól kell végezniük a szuperspeciálon. A WRC2-es Kris Meeke esett egy embereset a Rally2-es Hyundai-jal úgyhogy ő is idejekorán befejezte a rallyt. A Fordos Munster Pumájában nagy por volt, mert valami gond van az autóval. Nem volt szórakoztató így vezetnie és csak etap üzemmódban haladtak. Tanak annyit mondott, hogy ha vasárnap tiszta napjuk lesz, akkor van esélyük a győzelemre. A szombati utolsó, nyúlfarknyi szuperspeciálon a Fordos Fourmaux ért át a leggyorsabban. Nagy események itt nem történtek, kiosztottak pár időbüntetést korai érkezés vagy késés miatt, de kb. ennyi. A megkérdezettek többségének tetszett a nagy nézői tömeg előtti csúszkálás, de mindenki örült, hogy túlélte ezt a hosszú és kimerítő versenynapot. A Portugál rally szombat estéjén végül Sebastien Ogier (Toyota), Ott Tanak (Hyundai), Thierry Neuville (Hyundai), Dani Sordo (Hyundai) és Adrien Fourmaux (Ford) sorrendben érkezett az élmezőny a szervizparkba. A WRC2-ben Jan Solans (Toyota), Josh McEarlen (Skoda) és Lauuri Joona (Skoda) sorban mentek a dobogós srácok szervízelni.

4maux_3.jpg

Az utolsó vasárnapi napra két gyorsasági várt a talpon maradt párosokra, szintén kétszeri teljesítéssel. A gyorsaságik a Cabeceiras de Basto (19.91 km) és a Fafe (11.18 km) hosszban és sorrendben, ebből a második körben a legendás Fafe gyorsasági volt a külön pontokért is zajló Power Stage. A napi gyorsaságik össztávja itt bő 62 km-t tett ki.

A szuperrally szabálynak köszönhetően a szombati hibák után a Toyotás Rovanpera és Katsuta is vissza tudtak állni az utolsó napra. A napi első gyorsaságit - aminek egy része ködös időben zajlott - a Toyotás Ogier nyerte meg, aki ezzel is növelte előnyét az élen. Szegény Tanak csak a harmadik lett így kezdtek elúszni a győzelmi esélyei, és bár azt mondta nem tud többet, de próbálkozik amíg véget nem ér a futam. A Hyundai-os Sordo a ködre panaszkodott míg Neuville autójában az átbeszélő rendszer rakoncátlankodott. A WRC2-ben Linnamae és Pajari is defektet szedtek össze. A Toyotás Evans örült az 5. helyének, csapattársa, Katsuta autójában nem működött a hibrid rendszer. A napi másodikon Tanak nyert, aki azt mondta nehéz volt, sokat mozgott alatta az autó és nem sokat hozott a vezető Ogier-n. Egyébként Ogier és Neuville is úgy nyilatkoztak, hogy nehéz volt a ködben vezetni. Rovanpera nem sietett sehová, próbált vigyázni a gumikra, hátha a power stage-en összejön még pár pont. Katsuta autójában pedig továbbra sem üzemelt a hibrid rendszer. Az utolsó előtti gyorsaságin ismét Tanak volt a leggyorsabb, ezzel 10 másodpercre megközelítette a negyedik helyen célba érő Ogier-t. A Fordos Munster megforgott és épp annyira csúszott le az útról, hogy az autó közepe fennakadt és bár semmi bajuk nem lett, de nem tudtak tovább menni. De pórul járt a WRC2-ben menő Toyotás Sami Pajari is, ő balesetet szenvedett és így egy szakasszal a vége előtt ő is kiesett a versenyből. A Toyotás Evans autójában a motor melegedett túl egy kissé, de ő folytatni tudta a futamot, ami most nagyon nem volt az övé.

solans.jpeg

A verseny utolsó, 22. gyorsasági szakaszát - ahol az első öt pilóta plussz pontokat kap – a Hyundai-os Neuville nyerte meg, Mögötte végzett Tanak, Rovanpera, Ogier és Katsuta, tehát ők kapták meg a plussz 5., 4., 3., 2. és 1. bajnoki pontot. Rovanpera elmondta, hogy nem volt esélye megnyerni a power stage-et és elnézést kért a csapattól a szombati fiaskó miatt. A Fordos Fourmaux örült a verseny végi negyedik helyének és az azért járó bajnoki pontoknak. A WRC2-ben, életében először a spanyol Jan Solans nyert, aki ezzel megszerezte a Toyota Yaris Rally2 első rally VB futamgyőzelmét is. Második lett Josh McErlean, míg a harmadik helyen Lauri Joona végzett. A WRC3-ban Diego Dominguez jr. nyert egy Ford fiesta Rally3-mal.

diego_domungez.jpg

Az 57. Portugál rally VB futamnak az alábbiak szerint lett vége,

  1. Sébastien Ogier/Vincent Landais (Toyota GR YARIS Rally1 HYBRID) 3h41m32.3s
    2. Ott Tänak/Martin Järveoja (Hyundai i20 N Rally1 HYBRID) +7.9s
    3. Thierry Neuville/Martijn Wydaeghe (Hyundai i20 N Rally1 HYBRID) +1m09.8s
    4. Adrien Fourmaux/Alexandre Coria (Ford Puma Rally1 HYBRID) +1m47.8s
    5. Dani Sordo/Cándido Carrera (Hyundai i20 N Rally1 HYBRID) +2m48.9s
    6. Elfyn Evans/Scott Martin (Toyota GR YARIS Rally1 HYBRID) +6m36.0s
    7. Nikolay Gryazin/Konstantin Aleksandrov (Citroën C3 Rally2) +11m48.4s
    8. Jan Solans/Rodrigo Sanjuan (Toyota GR Yaris Rally2) +11m52.9s
    9. Josh McErlean/James Fulton (Škoda Fabia RS Rally2) +11m56.1s
    10. Lauri Joona/Janni Hussi (Škoda Fabia RS Rally2) +13m40.3s

Sebastien Ogier ezzel a győzelemmel immár a hatodik Portugál rally VB futam győzelmét aratta, ezzel megelőzte az öt futamgyőzelmet számláló finn Markku Alent.

Az idén bevezetett bajnoki pontszámítás miatt itt is az a hülye helyzet állt elő, hogy nem a futamgyőztes Sebastien Ogier vitte haza a legtöbb bajnoki pontot, hanem a mögötte végzett Ott Tanak. Alább látható, hogy ki mennyi pontot gyűjtött össze a hétvége során.

pontok_1.jpg

A Portugál rally három napja alatt mindösszesen 22 db gyorsasági szakaszt teljesített a mezőny, picivel több mint 337 km hosszban. A verseny évtizedek óta rettenetes népszerűségnek örvend, az idén 800.000 ember látogatott el a gyorsasági szakaszok mellé.

Következő rally világbajnoki futam a szintén nem könnyű és szintén murvás utakon zajló Szardínia rally lesz, május 30. – június 02. között.

Szöveg: Tommy

Fotó: M-Sport, Toyota Gazoo Racing, Hyundai Motorsport, www.wrc.com

A bejegyzés trackback címe:

https://tommy-autosport.blog.hu/api/trackback/id/tr318406171

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

Tommy autosport blog

Friss topikok

süti beállítások módosítása