Finn győzelem a Portugál rally VB-n is
Rally1, WRC

A múlt hétvégén, 2022. május 19-22. között zajlott az idei rally világbajnokság negyedik fordulója, az idei első full murvás futam a Portugál rally. A szurkolók lelkesedése miatt ez a verseny mindig is nagy rally ünnepnek számított, de az idén eggyel még nagyobb volt ugyanis idén 50 éves a rally világbajnokság és az FIA illetve a sorozat promótere ezt a futamot választotta az ünneplés színhelyévé. Ennek köszönhetően sok egyéb kiegészítő program várt a nézőkre, régi autók kiállítása, egykori bajnokok megjelenése a hétvége során, stb. Példának okáért 2000 és 2002 rallyvilágbajnokát Marcus Grönholmot is „befogták” dolgozni az élő közvetítésbe mint szakértőt és néha mint szakaszvégi riportert, jópofa húzás volt az kétségtelen.

kalle_4.jpg

De visszatérve a rallyhoz. A program csütörtök reggel kezdődött a shakedown-nal. A 4,5 km-es szakaszon a Toyotás Elfyn Evans bizonyult a leggyorsabbnak, mögötte Craig Breen (Ford), Ott Tanak (Hyundai), Thierry Neuville (Hyundai) és Pierre-Louis Loubet (Ford) sorrendben jöttek a közelebbi versenyzők.

Aznap este már a versenybe is beleszámító nyúlfarknyi, nem egészen 3 km-es gyorsaságival kezdetét vette a Portugál rally. Nagy következtetéseket nem kell levonni az ilyen szakaszokon kialakuló időeredményekből, ezt most Thierry Neuville (Hyundai) nyerte mögötte közvetlenül Ott Tanak (Hyundai), Craig Breen (Ford), Gus Greensmith (Ford), Sebastien Ogier (Toyota) sorban jöttek az üldözők.

sordo.jpg

Pénteken már nyolc gyorsasági várt a mezőnyre melyekből három ismétlődött és kettőn csak egyszer ment át a mezőny. A napi gyorsasági össztáv 120 km körül alakult. Az első három gyorson az élmezőnyben nem voltak nagy drámák. Rovanpera küzdött kissé a takarítószerepben ez látszott az időeredményein is. A Monte-Carlo rally győztes Sebastien Loeb itt újra beült a Ford Pumába és ezidáig nem is ment rosszul mert egy szakasz győzelem után át is vette a versenyben a vezetést. Délután aztán elkezdődtek a bajok gazdagon. Sokan panaszkodtak az útminőségre, jópáran kaptak defektet. Köztük Fourmaux (Ford), Ogier 2x is (Toyota) ő ki is esett a bajvívásból, de kereket cserélt Greensmith (Ford), Tanak (Hyundai) és Breen (Ford) is. Neuville-nek a Hyundai kardántengelyével akadt problémája míg Katsuta (Toyota) megforgott egyszer. A versenyt vezető Loeb az ötödik gyorsasági rajtja után szinte azonnal elnézett egy balkanyart és nekivágta a Ford Puma jobb hátsó kerekét egy betonfalnak minek következtében a kerék a futóművével együtt kiszakadt a helyéről így Loeb bukta a napot. Közben az élen a Toyotás Evans és Rovanpera kezdett felzárkózni és bebiztosítani magukat a dobogóra. Mögöttük Dani Sordo lett a harmadik a Hyundai-jal.

Szombaton három combosabb gyorsaságit kellett kétszer teljesíteniük majd még egy nyúlfarknyit egyszer. A napi versenytáv majd 165 km-t tett ki. A szuper rallyval visszaálló Ogier egy tempós bal kanyarban lesodródott az útról ami nem tűnt veszélyesnek, de nem volt ott néző ezért mire kiszedték az autót késtek 17 percet így még alaposabban hátra csúsztak. A szintén szuper rallyzó Loeb alatt pedig megállt a Ford Puma így ő végleg kiállt a versengésből. Közben Fourmaux (Ford) és Breen (Ford) ismét gyakorolták a kerékcserét míg Greensmith (Ford) autójának kiszakadt a jobb hátsó kereke. A nap végén Rovanpera, Evans és Katsuta sorrendben teljes Toyota uralom alakult ki.

lobet.jpg

Vasárnapra már csak két gyorsasági maradt két körben, plussz még egy harmadik melyet csak egyszer kellett teljesíteniük. A napi versenytáv itt már csak szűk 49 km volt. Némi eső és köd is nehezítette a versenyzők dolgát, de az élmenők már nem hibáztak nagyot egyedül talán Breen késett egyszer mert fékhibái akadtak a Ford Pumának. A hármas Toyota győzelem végül nem jött össze mert az utsó gyorsaságin a Hyundai-os Dani Sordo megelőzte az emiatt igencsak elkeseredett Takamoto Katsutát.  

A Portugál rallyt az elmúlt hét évben más és más versenyző nyerte meg, az idén Kalle Rovanpera volt a leggyorsabb úgy, hogy a power stage győzelmet is behúzta. Ezzel az idén a Svéd és a Horvát rally után sorban a harmadik versenyt is megnyerte ennek köszönhetően jelenleg ő az egyetlen aki az új Rally1-es autóval nyert már havon, aszfalton és murván is.

A 2022-es Portugál rally végeredménye az alábbiak szerint alakult,

  1. Kalle Rovanperä/Jonne Halttunen (Toyota GR YARIS Rally1) 3h44m19.2s
  2. Elfyn Evans/Scott Martin (Toyota GR YARIS Rally1) +15.2s
  3. Dani Sordo/Cándido Carrera (Hyundai i20 N Rally1) +2m17.3s
  4. Takamoto Katsuta/Aaron Johnston (Toyota GR YARIS Rally1) +2m19.4s
  5. Thierry Neuville/Martijn Wydaeghe (Hyundai i20 N Rally1) +2m37.8s
  6. Ott Tänak/Martin Järveoja (Hyundai i20 N Rally1) +4m45.7s
  7. Pierre-Louis Loubet/Vincent Landais (Ford Puma Rally1) +5m52.1s
  8. Craig Breen/Paul Nagle (Ford Puma Rally1) +7m03.4s
  9. Adrien Fourmaux/Alexandre Coria (Ford Puma Rally1) +8m09.6s
  10. Yohan Rossel/Valentin Sarreaud (Citroën C3 Rally2) +13m48.9s

Az WRC2-es géposztályban a majd egy perccel vezető és a power stage-en kieső Teemu Suninen helyett Yohan Rossel győzött Citroen C3 Rally2-vel. Mögötte Kajetan Kajetanowicz és Chris Ingram végzett mindketten Skoda Fabia Rally2-vel.

yoann.jpg

A WRC3 Juniort Semi Pajari nyerte Ford Fiesta rally3-mal.

sami.jpg

Következő rally világbajnoki futam a szintén murvás utakon zajló Szardínia rally lesz június 2-6. között.

Szöveg: Tommy

Fotók: Toyota Gazoo Racing, Hyundai Motorsport, M-Sport Ford, Citroen Racing

A bejegyzés trackback címe:

https://tommy-autosport.blog.hu/api/trackback/id/tr1017838223

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

Tommy autosport blog

Friss topikok

Címkék

süti beállítások módosítása