E hét végén, szeptember 26-29., csütörtöktől vasárnapig tart a rally világbajnokság aktuális fordulója, a dél amerikai Chile rally, ami három év (Covid) kényszer szünet után tavaly tért vissza a WRC sorozatba. A tavalyi évig bezárólag Chile volt a 32. ország a világon, aki vendégül láthatta a rally világbajnoki sorozatot. A tavalyi évet megelőzően 2019-ben már volt náluk egyszer rally világbajnoki futam, azt ott akkor az Ott Tanak/Martin Jarveoja kettős nyerte, akkor még Toyota Yaris WRC-vel. És 2023-ban ismét az Ott Tanak/Martin Jarveoja kettős nyert, de akkor már a Ford Puma Rally1 hybriddel (az idén pedig a Hyundai-jal versenyzik...). A Chile rallyval a mezőny az idén másodszorra (Kenya után) hagyja el az európai kontinenst, ezen kívül még a Japán rally lesz Európán kívüli futam. A Chile rally az idei rally világbajnokság utolsó murvás futama lesz, ezt hat másik murvás rally előzte meg.
A Bio Bio régióban zajló versenyen a sokszor erdős területen, dimbes-dombos, kanyargós, de tempós utak odafigyelő, technikás vezetést igényelnek. De lesznek olyan gyorsasági szakaszok is melyek a Csendes óceán partjához közel fognak száguldani. A szakaszok ritmusa, útminősége és az időjárási körülmények néha a Portugál, a Finn és a Wales rally útjaira is hasonlíthatnak, az izgalom és a nehézség garantált ezeken az utakon. Bonyolíthatja a dolgot az időjárás, ugyanis a déli féltekén most van tavasz, így jó esély van az esőre és reggelenként a relatíve hűvös, párás, ködös időjárásra. Fentebb leírtak miatt alaposan oda kell figyelni a gumiválasztásra, mert a gyorsaságik dinamikája, stílusa, burkolata szinte mindig eltérő. Némi könnyebbséget jelenthet, hogy ezen a versenyen lesz napközbeni és esti szerviz is így pénteken és szombaton „csak” három gyorsaságira kell gumit választani, utána szerviz és egyben gumicsere lehetőség is lesz.
A program helyi idő szerint csütörtök reggel 9:01-kor kezdődik a shakedown szakasszal, ez 6.79 km hosszú lesz, majd este 19.00-kor Concepcion városában az ünnepélyes rajtceremóniával zárul a nap.
Pénteken hat gyorsasági szakasz vár a mezőnyre, ezek három gyorsasági kétszeri teljesítéséből állnak. A gyorsaságik hossza 2x 19.72 km (Pulperia), 2x 13.34 km (Rere) és 2x 23.32 km (San Rosendo). A versenyzőknek napközben és este lesz szervizlehetőségük, valamint a napközbeni tankoló zónák várnak rájuk. A pénteki napi össztáv 518.8 km lesz, ebből majd 113 km a gyorsaságik hossza.
Szombaton ismét hat gyorsasági szakasz vár a mezőnyre, ezek a péntekhez hasonlóan három darab kétszeri teljesítéséből állnak. A napi gyorsok hossza 2x 15.65 km (Pelun), 2x 25.64 km (Lota) és 2x 28.40 km (Maria de las Cruces). A péntekihez hasonlóan itt is napközben és este lesz lehetősége a versenyzőknek szervizelniük valamint a napközbeni tankoló zónák várják őket. A szombati össztáv 427.82 km körül alakul, ebből 139.38 km a gyorsaságik hossza, ezzel ez a verseny leghosszabb napja.
Az utolsó vasárnapi napra négy gyorsasági szakasz vár a talpon maradt párosokra, ezek két gyorsasági szakasz kétszeri teljesítését jelentik. Szokás szerint a verseny utolsó gyorsaságija lesz a külön pontokért is zajló Power Stage szakasz. A vasárnapi gyorsasági szakaszok hossza 2x 18.62 km (Laraquete) és 2x 8.78 km (Bio Bio) lesz. Itt csupán napközbeni tankoló zónák lesznek, szerviz lehetőség már nem. A napi össztáv majd 291.38 km, ebből mindössze 54.8 km a gyorsaságik hossza.
A Chile rally három napja alatt mindösszesen 16 db gyorsasági szakasz vár a mezőnyre, kb. 307 km hosszban. A rally össztávja kb. 1237 km-t tesz ki.
A részletes menetrendet itt találjuk,
A verseny rajtszámos nevezési listáján 45 db autó szerepel, ebből 10 db a csúcs kategóriás Rally1-es autó. Ez négy Toyotát (Kalle Rovanpera, Elfyn Evans, Sebastien Ogier és Sami Pajari), három Hyundai-t (Thierry Neuville, Ott Tanak és Esapekka Lappi) valamint három Fordot (Adrien Fourmaux, Gregoire Munster és Martins Sesks) jelent. Lesz még 18 db Rally2-es autó is olyan pilótákkal, mint Oliver Solberg, Jan Solans, Nikolaj Gryazin, Yohan Rossel, Gus Greensmith és vagy Pierre-Louis Loubet. Mindössze 4 db Rally3-as autót neveztek és még 12 db Rally4-es autót valamint két nemzeti homlogizációs gépet.
A nevezési lista itt van,
A gumibeszállító Pirelli a várhatóan alacsony hőmérséklet (5 – 20 ’C) és az esőzések miatt elsősorban a puha keverékű Scorpion abroncsait ajánlja a versenyzőknek, de elérhetőek lesznek a kemény keverék is.
A Rally1-es hybrid csúcs gépek a Pirelli Scorpion KX WRC abroncsot kapják HB – kemény és SB – lágy kivitelben. A Rally1-es pilóták 28 db gumit használhatnak el az elsődlegesen ajánlott lágy, SB keverékből és 8 db-ot a kemény, HB keverékből. Amennyiben szeretnék, ezt a 8 db-ot meg lehet változtatni 12 db-ra, de akkor 4 db-bal csökken a lágy keverékű kontingens. Az opciós kemény keverékű, HB gumi nagyobb ellenállást és nagyobb tartósságot biztosít a koptatósabb felületeken.
A Rally2-es autók pilótái a Scorpion K sorozatból a K6B (lágy) és az új K4C (kemény) gumiból választhatnak, míg a Rally3-as versenyzőknek a K6A (lágy) és a K4A (kemény) gumik állnak rendelkezésükre. Ők 26 db lágy és 8 db kemény keverékűt használhatnak el és nekik is van lehetőségük, hogy a lágy kontingens kárára 4 db-bal növeljék a kemény keverékek számát.
A versenyközpont és a szervízpark Chile második legnagyobb városában Concepción-ban található majd, a vidám hangzású Bio Bio régióban.
A https://www.rally.tv/live_tv -n lesz élő közvetítés, aki tudja nézze, jó verseny lesz ez is.
Szöveg: Tommy
Fotó: Hyundai Motorsport, Toyota Gazoo Racing, M-Sport, Pirelli, www.wrc.com
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.