Turán Frigyesék nyerték a Rally Hungary 2019-et
Chris Ingram pedig az ERC-t

unnamed_9_4.jpg

November 8-10. között tartották a kishazánkba 16 év után visszatérő rali Európa bajnokság, az ERC utolsó fordulóját, ami a hazai ORB, ORC és a Historic rali bajnokságnak is az utolsó felvonása volt.

A verseny előtt sokan összekeverték az ERC-t az IRC-vel (ami 2011-ben látogatott el Pécsre, a Mecsek ralira) mondván, hogy nem is 16 éve volt rali EB itthon hanem csak 8 éve. De az IRC nem az ERC volt hanem az Interkontinentális Rali Bajnokság ami elhagyta Európát és mellette zajlott az ERC is. Na mindegy is, a lényeg, hogy ismét rangos rali bajnoki sorozat jött Magyarországra.20191108_131428.jpg

Mikor kiderült, hogy hazánkba jön az ERC és az lesz a sorozat utolsó fordulója kicsit aggódtam, hogy addigra már el fog dőlni a bajnokság és nem jön ide senki az élmezőnyből. Aztán jókora mákja lett a Rally Hungary rendezőinek mert pont az abszolút bajnoki cím sorsa nem dőlt el, annak végkimenetele a Magyar versenyre váratott. Az abszolút bajnoki címért három versenyzőpárosnak volt esélye, Chris Ingram-éknak, Lukasz Habaj-éknak és a címvédő Alexey Lukyanuk-éknak. Ők tehát jöttek és a bajnoki cím miatt tőlük volt várható a legnagyobb csata. De jött még sok páros R5-ös autóval és a magyar versenyzők közül is sokan neveztek az ERC mezőnybe (is). Velük és az ORB-be nevezett versenyzőkkel együtt majd 30 db R5-ös autó állt a rajtvonalhoz, rajtuk kívül rengeteg egyéb kategória mérettette össze magát, mindenféle-fajta első, hátsó és összkerékhajtású autót láthattunk.  

20191109_085741.jpg

Az ERC-n belül szervezett Abarth Cup bajnoki címe is nálunk dőlt el, itt 1,8 literes turbós, 300 lóerős Fiat 124 Abarth RGT-vel versenyeztek a srácok, itthon nem nagyon láttunk még ilyet, jó kis autók ezek, nekem tetszenek.

72764561_2434589220124338_1381763907667886080_n.jpg

A program gyakorlatilag három napos volt. Péntek reggel szabadedzés volt majd ugyanitt kvalifikációs gyorsasági és utána szintén itt shakedown volt. Már itt látszott, hogy nem lesz egyszerű dolga a párosoknak, mert a hét elején lehullott nagy mennyiségű eső következtében jókora dagonya volt ennek a szakasznak a közepén is. Pörgött, forgott, túlcsúszott mindenki, aki kicsit is gyorsabban próbált menni az indokoltnál. Ennek legnagyobb vesztesei pont az egyik bajnok esélyes, a lengyel Lukasz Habajék lettek, akik orral beleestek egy patakmederbe és alaposan lerendezték a Skoda Fabia R5 elejét. Biztos boldogok voltak a szerelőik, de megcsinálták az autót és a péntek esti szuperspeciálon ami már az első gyorsaságinak is számított és amit a máriapócsi Rabócsiringen tartottak már részt tudtak venni Habajék. Jó kis buli volt ez, lámpafénynél, párosával indultak a versenyzők, a hivatalos adatok szerint 8.000 néző előtt zajlott a versengés.

76640143_2526754840741659_5543552050299666432_n.jpg

Szombat reggel a mezőny a Zemplén felé vette az irányt, hogy az aznap rájuk váró három gyorsaságit kétszer is teljesítsék, mintegy 110 km hosszban. Aznap novemberhez képest tök jó idő volt, enyhe és sokszor napos is, de a fentebb már említett hét eleji eső miatt az erdős és levágós részeken irgalmatlan dagonya volt. Nagyon sokan csúsztak árokba vagy borultak fel illetve feltűnően sokan szenvedtek a gumi defektekkel. Aki ezekhez az útviszonyokhoz alkalmazkodni tudott az igazi rali versenyző volt. Jellemző módon az ír és a brit versenyzők nem panaszkodtak az időjárás miatt, ahogyan a hazai versenyzők is egész jól tűrték az általuk azért jól ismert (út)viszonyokat. De sokan nyűglődtek a pályák állapota miatt, több helyen is gyakorlatilag murvás utakon kellett menniük, nyílván nem volt egyszerű a felázott saras utakat aszfaltra való gumikkal teljesíteni. Az ERC élmezőnnyel az első körben igazából Vincze Ferencék tudták tartani a lépést, sajnos ők egy defekt miatt hátrább estek majd a motor túlmelegedése miatt ki is estek a versenyből. Szombat este a Lukyanuk, Ingram, Turán sorrendben fordult az első három versenyző, Habajék kiestek a versenyből és nem is szuper raliztak vasárnap mert úgyis elment nekik ez a bajnokság.  

74275186_2481219732102862_346157514900897792_n.jpg

Vasárnap szintén három gyorsasági szakasz várt a mezőnyre, szintén kétszer kellett teljesíteniük plussz az első kör után még volt egy Nyíregyháza belvárosában rendezett gyorsasági is, összességében 100 km körüli távban.

Sajnos vasárnap elszabadult az időjárás pokla, egész éjjel esett az eső ami napközben sem hagyott alább így az egyébként is cefet állapotban lévő utakon rettenetes körülmények keletkeztek. Ez főleg a mádi szőlőföldek között kanyargó gyorsasági mutatkozott meg, mert az ott lévő jellegzetes az út közepe felé lejtő útburkolatokon hibátlanul megállt a víz emiatt néhol lakóház alapterületű pocsolyák jöttek létre. Egyszerűen nem lehetett ezeket kikerülni és nagyon sokan megforogtak ezeken. A második körben ezt a gyorsaságit ki is vették, nem engedték még egyszer végig rajta a mezőnyt. A versenyt magabiztosan vezette Lukyanuk, őt követte Turán majd a harmadik helyen Ingramék következtek. Az utolsó gyorsaságin aztán jó nagyot fordult a kocka. Az esőben és ködben klasszul bepárásodott autóval lejövő Turán azt sem tudta hol van, elmondása szerint semmit nem látott az útból, fogalma sem volt hányadik helyen állt. A nagy meglepetés már az etapon érte őt, mert Lukyanuk és Ingram is defektet kapott az utolsó gyorsaságin emiatt Turánék nyerték a Rally Hungary-t, Lukyanuk lett a második, Callum Devine a harmadik, Chris Ingramék pedig a negyedikek, akiknek ez a pozíció elég volt ahhoz, hogy megnyerjék a 2019. évi ERC bajnokságot. Ráadásul úgy, hogy a szezonban egy futamot sem sikerül megnyerniük, de a többiek hibái miatt most mégis jól jöttek ki ebből.

75388155_772806956466129_8619035722734632960_n.jpg

Turánék győzelmével 16 év után ismét magyar versenyző páros nyert rali EB futamot, utoljára az utolsó hazai EB futamon tudott magyar pilóta diadalmaskodni, akkor ifj. Tóth Jánosék diadalmaskodtak. Az egész hétvége során gumidefektekkel küzdő párosok közül Turánék voltak a ritka kivétel akik egyet sem szedtek össze, igen jól vizsgáztak tehát a Hankook versenygumik.

Chris Ingram jóvoltából pedig 1967 után ismét Nagy Britanniába került a rali Európa bajnoki cím.  

Az Abarth Rally Cup-ot Andrea Nucitáék nyerték meg

Állandó ERC résztvevőink közül Herczigék jártak jobban, ők a sok defekt ellenére az ötödik helyen értek célba. A másik ERC menő párosunk ifj. Érdi Tiborék rosszabbul jártak, ők hibáztak szombaton és vasárnap is, mindkétszer összetörve az autót, így ők nem értek célba.

20191110_093726.jpg

A hazai Historic bajnokság is nyitott volt még Wirtmannék és Fehérváriék között. Kettejük közül Fehérváriék kezdtek jobban és miután Wirtmannék szombaton feladták a versenyt a Fehérvári Csaba – Aczél András kettős a Toyota Corollával megnyerték a hazai Historic rali bajnokságot.

A mezőny egyetlen új generációs Ford Fiesta R5-tel Hadik Andrásék álltak csatasorba, de szombaton ők is lecsúsztak az útról és vasárnap már nem álltak vissza a versenybe. Nagyon jó hangú, igazi versenyautó hangulatú járgány ez az új Fiesta R5.

20191109_091154.jpg

Jó kis verseny volt ez a Rally Hungary, bár az időjárás sokszor nem kegyelmezett a nézőknek és a versenyzőknek sem, de novemberben ez már előfordulhat. Jó sok néző volt minden gyorsaságin, rég nem lehetett ennyi embert hazai rali versenyen látni, ez nyílván az ERC-nek köszönhető. Ez a versenyzőknek is feltűnt. Talán az ír Callum Devine jegyezte meg, hogy Írországban is szeretik a népek a ralit, de ha náluk ilyen idő van, akkor az emberek nem mennek kis szurkolni itt meg mindegy milyen trágya idő volt sok ember állt a gyorsaságik mentén.

A jövő évi ERC naptár már el van fogadva, azt már korábban nyilvánosságra hozták, gyakorlatilag ugyanaz lesz mint az idén volt, https://tommy-autosport.blog.hu/2019/10/18/a_2020-as_rali_eb_naptara. És ez azt is jelenti, hogy 2020-ban is a Rally Hungaryval fejeződik be az ERC szezon, bízzunk benne, hogy akkor is náluk kell eldőlnie a bajnokságnak és akkor is legalább ilyen, ha nem jobb létszámú mezőny gyűlik össze mint az idén.

Szöveg: Tommy

Fotók: Tommy, Mohácsi László, https://www.fiaerc.com/

20191109_090737.jpg

20191108_143008.jpg

20191109_095652.jpg

74787799_345139979659712_6485789633622835200_n.jpg

20191109_092421.jpg

A bejegyzés trackback címe:

https://tommy-autosport.blog.hu/api/trackback/id/tr1615310622

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

Tommy autosport blog

Friss topikok

Címkék

süti beállítások módosítása