Durván a ’80-as évek közepéig, 1986 végéig a „B” csoportos rally autók uralták a különböző rally versenyek gyorsasági szakaszait. Ezek az autók maximálisan kihasználták az igen laza szabályokat és addig elképzelhetetlen teljesítményű, gyorsaságú versenyautók kerültek ki a gyártók műhelyeiből.
Az autók nagy többsége csővázas kialakítású, könnyűsúlyú alumínium, kevlár vagy karbon karosszériaelemekkel volt szerelve és ezeket a szörnyeket a rallyversenyek sajátosságai miatt közúti közlekedésre is alkalmassá kellett tenni.
Az akkori előírások miatt ezeknek az autóknak kellett, hogy legyen utcai verziója is. Ez csak nyűg volt a gyártóknak és a legminimálisabb sorozatokat dobták csak piacra. Ami autók ezekből megmaradtak azok mára a gyűjtők féltve őrzött kincseivé váltak.
Az egyik legsikeresebb autó a 16 VB futamot megnyerő Peugeot 205 T16 és a T16 Evo voltak, amikkel 1985-ben és 1986-ban is megnyerték a rallyvilágbajnokságot mielőtt a tragikus balesetek miatt 1986 végén betiltották volna a „B” csoportot.
Azonban a Peugeot-nak volt egy kevésbé ismert „B” csoportos rally autója, ez az 504 Pickup.
Korábban, még a Group 4-es szabályoknak megfelelően a Peugeot homologizálta az 504 coupét és a négy ajtós verziót is.
Az afrikai fontos piac volt a Peugeot-nak ezért a helyi rallykon az 504-es típusait vetették be nem is sikertelenül. A Szafari és az Elefántcsontpart rallykon szép sikereket ért el a típus. Emellett a márka afrikai importőre próbálta meggyőzni a Peugeot-ot, hogy homologizálják le az 504 Pickup-ot is, hogy rallyversenyeken bizonyíthassa képességeit.
Az „A” csoportos szabályokban le volt írva a minimális utastér méret, de a két személyes Pickup fülkéje nem felelt meg ennek ezért az autót „B” csoportosnak homologizálták annak ellenére, hogy az utcai verzióit millió számban értékesítették.
Az 504 Pickup nagyon komikusan festett mint rallyautó és igencsak kilógott a „B” csoportos autók sorából. Igaz, hogy csak hátsókerékmeghajtású volt, de nem volt teljesen sikertelen. Első versenye az 1983-as Szafari rally volt ahol Johnny Hellier irányításával az abszolút 8. helyen végzett bár az első négy „B”-s autó mögött jó hét órás különbséggel ért célba.
Később az 1984-es Afrikai Rally bajnokságot David Horsey megnyerte az 504 Pickup-pal.
A képeken látható autó nem eredeti darab, hanem egy Allan Weston által épített replika.
Szöveg: Tommy
Fotók: https://www.goodwood.com
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.