Az elmúlt hétvégén volt a rally VB, azaz a 13 fordulós WRC sorozat 9. futama, a világ egyik legjobb autóversenye a Finn rally.
A verseny a VB sorozat jól bevált szisztémája szerint csütörtökön kezdődött a reggeli shakedown szakasszal, majd este a versenyközpontnak is helyet adó Jyvaskylában tartották az első mért gyorsaságit. Ez persze csak egy nyúlfarknyi, 2,3 km-es városi bohóckodás volt, ami ugyan jó hangulatú de sok értelme nincs.
A versenyen 25 gyorsaságit kellett abszolválnia a mezőnynek. A három komoly versenynapból a pénteki volt a leghosszabb, 12 db gyorsasági, 148 km hosszban várt a versenyzőpárosokra. Szombatra 132 km és 8db gyorsasági várt a mezőnyre, köztük a legendás Ouninpohjai szakasz. Vasárnapra mindössze 4db gyorsasági várt a megmaradt párosokra, melyekből az utolsó a power stage volt ahol az első öt páros külön pontokat is kap, mindez majd 34 km-t tett ki.
A nevezési listán 61 versenyző párost olvashattunk, köztük hosszú idő óta egy magyar kettős neve is szerepelt. Ők a Szabó Zoltán - Szabó Krisztián kettős voltak akik egy Skoda Fabia R5-tel próbáltak helytállni. A gyári alakulatok közül a Toyotánál, a Hyundainál és az M-Sportnál a versenyzőket illetően nem történt változás. Illetve az M-Sport neve alatt indították a Lengyel rallyn már szépen versenyző 23 éves finn Teemu Suninent egy idei Fiesta WRC-vel. A Citroennél Kris Meeke újra csatába szállt, mellette Craig Breenék és a csapat szponzor képviselője Khalid Al- Quassimi kapott lehetőséget a C3 WRC-ben.
A verseny hosszú idő után ismét a Finnek házi bajvívásává alakult. Lehet, hogy ehhez kellett Ogierék pénteki balesete is, de lehet, hogy ha versenyben marad akkor is elkalapálják őket a helyi vitézek. Mindenesetre Ogierék esése elég rosszul végződött, mert bár komoly sérülés nem történt de a navigátor eléggé összeverte magát. Ennek köszönhetően 15 napos pihenőt írtak neki elő így bukták a szuper rally szabályok adta lehetőséget és nem tudtak vissza visszaállni a versenybe.
Az élen közben kialakult egy JML, Lappi, Suninen, Brain és Hanninen csata. Ebből az ötösből az első két Toyotás páros kezdett szépen lassan elszakadni és egymással vívtak házi csapatversenyt. Szombatra a 18. gyors végére JML és Lappi már majd egy percre voltak a 3. helyen álló szintén Toyotás Hanninentől. Aztán a 19. gyorson megállt JML alatt a Toyota Yaris WRC így feladni kényszerült a szombati napot és búcsút inthetett győzelmi reményeinek is.
Innentől mindenki Lappi első rally VB győzelméért szorított, legfőképpen a Finnek és csapatfőnöke Tommi Makinen. Az első két napi dominancia után a vasárnapi négy gyorsra Lappi alaposan vissza is vett a tempóból és az addig elért kilenc szakasz győzelem után vasárnap egyet sem nyert meg. Sőt még a power stage-en sem remekelt különösebben, de ami a lényeg, életében először a 26 éves Esapekka Lappi és navigátora Jane Ferm kettős megszerezte első abszolút rally VB futamgyőzelmét, ezzel együtt a Toyota Yaris WRC idei második győzelmét is besöpörték. Mögöttük az utolsó előtti gyors előtt csapattársuk Hanninenék álltak, kapuban a kettős Toyota győzelemnek. Hanninenék mögött 0,9! másodpercre a Fordos Evansék következtek. A power stage-en Evans jobb időt ment, ezzel 0,3 másodperccel megelőzte Hanninent így ő lett a legjobb Fordos. Szegény Hanninen eléggé ki volt borulva amikor az utolsó gyors céljában elé dugták a TV-s mikrofont. Nem igen jött ki értelmes szó a szájából, három nap eszement száguldás után 0,3 másodperccel kikapni elég kemény lehet! A legjobb Citroenes Craig Breen lett, az 5. helyen végzett, míg a legjobb Hyundai-os Neuville lett aki a 6. helyen végzett. A tavalyi győztes Kris Meeke csak a 8. helyre ért célba.
Szegény Szabó Zoliék a szombati 15. gyorson egy jobbos kanyarban lesodródtak az út szélére és jó nagyot estek. Sajnos a szerviz nem tudta az autót megcsinálni így kiálltak a versenyből. Rajtuk kívül több versenyzőpáros esett igen nagyokat, hiába viszonylag szélesek a finn pályák, de nagyon gyorsak és ha hibázik valaki nem nagyon van bukótér mert rögtön ott vannak az útszéli fák.
Tudni kell, hogy annak ellenére, hogy a Finn rally murvás utakon zajlik, ez a bajnokság egyik, ha nem a leggyorsabb versenye. A rendezők (és lehet, hogy az FIA illetékesei is) be lehettek parázva az idei WRC-k megnövekedett tempójától mert telerakták a gyorsaságikat mesterséges lassítókkal. Ezek amellett, hogy jó hülyén néztek ki a Finn rallyn igencsak meggyűlt vele a baja a versenyzőknek is, akik nem győztek hangot adni elégedetlenségüknek. A Mini WRC-s Gorban és a Toyotás Hanninen is emblémára vettek 1-1 szalmabála lassítót. A szalmabála lassítókon kívül olyanok is voltak ahol egy útmenti kis kitérőre kényszerítették a mezőnyt, hát ez sem volt szívderítő látvány egy rally VB futamon...
Az idei Finn rally leghosszabb ugratása a Ford Fiesta WRC-vel versenyző Mads Ostberg nevéhez fűződik aki Ouninpohján 50m-re röpítette magukat!
A verseny végeredménye az alábbiak szerint végződött,
1. Lappi / Ferm (Toyota Yaris WRC) 2:30:02.9
2. Evans / Barritt (Ford Fiesta WRC) +36.0
3. Hänninen / Lindstrom (Toyota Yaris WRC) +36.3
4. Suninen / Markkula (Ford Fiesta WRC) +1:01.5
5. Breen / Martin (Citroën C3 WRC) +1:22.6
6. Neuville / Gilsoul (Hyundai i20 WRC) +1:33.1
7. Tänak / Jarveoja (Ford Fiesta WRC) +1:53.6
8. Meeke / Nagle (Citroën C3 WRC) +3:12.6
9. Sordo / Marti (Hyundai i20 WRC) +4:11.5
10. Østberg / Floene (Ford Fiesta WRC) +4:21.2
A WRC2 mezőnyében a Huttunen-Linnaketo, Gilbert-Jamoul, Cave-Morgan sorrendben végeztek a dobogós helyezettek. Az első két páros Skoda Fabia R5-tel míg a harmadik páros Hyundai i20 R5-tel nyomult.
Következő verseny az aszfaltos pályákon zajló Német rally lesz augusztus 17-20. között.
Szöveg: Tommy
Fotók: M-Sport, Citroen Racing, Toyota Gazoo, Hyundai Motorsport, internet
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.