Neuville nyerte a Portugál rallyt

neuvi.jpg

Az elmúlt hétvégén, azaz május 17-20. között rendezték a rally VB sorozat idei hatodik versenyét a Portugál rallyt. Ez volt a szezon első európai murvás futama mely a csütörtök reggeli shakedown-nal majd egy esti kis közönségcsalogató gyorsasági szakasszal vette kezdetét.

Péntektől kezdődött az igazi versengés ami jó pár meglepetést és drámát hozott a hétvége során. Az első igazi versenynapon nyolc gyorsasági várt a mezőnyre 152km távban, szombaton hat gyorsasági volt a penzum majd 155km-en és még vasárnapra is maradt öt gyorsasági bő 55km hosszban, közte a külön pontokért zajló Fafe-i power stage. A gyorsaságik között nem volt kiugróan hosszú szakasz ez látszott a szakaszok számán is, bár szombatra akadt egy jó 37km-es melyet kétszer is meg kellett futni. A verseny klasszikusan murvás utakon zajlik és zajlott most is és amint fentebb már írtam ez volt az idén az első európai murva futam. Poros köves, sziklák által övezett gyorsaságik voltak illetve soknak a nyomvonala az erdőben futott. A rendezők a verseny előtt próbálták javítani az utak minőségét. Ennek során kitakarították a nagyobb sziklákat és legréderezték, hogy valamennyire sima legyen valamint jól felszórták (kátyúzták?) homokkal. Na ez nem volt túl jó ötlet mert már a pályabejáráskor klasszul ki nyomvályúsodtak a szakaszok a verseny idején ez pedig már zavaróvá is vált. A versenyzők nagy többsége hangot is adott ebbéli nem tetszésüknek.

A rajtlistát böngészve igazi újdonságot nem láttunk, inkább csak visszatérő nevekkel találkoztunk. A Fordnál az Ogier, Evans, Suninen triót küldték harcba, a Toyotánál semmi változás, azaz Tanak, Lappi és Latvala vezették a Yaris WRC-ket. A Citroennél Meeke és Breen mellett ismét autóhoz jutott Mads Ostberg, a Hyundai pedig négy autóval állt a rajtvonalhoz. Náluk Neuville, Mikkelsen és Sordo mellett hosszú kihagyás után ismét lehetőséget kapott Hayden Paddon is. 

A Hyundai csapata május elején pont egy portugáliai teszttel készült a futamra. Amint az itt olvasható ez meg is hálálta magát. A csapatnál Thierry Neuville volt a legsikeresebb, aki autóját kímélve, de azért mindig kellőképpen gyorsan hajtva már péntek este vezette a rallyt. Ezt az előnyét megtartotta szombaton és vasárnap is és a power stage-en aratott második helyével együtt megnyerte az idei Portugál rallyt, egyben második idei VB futamát. Ezzel átvette a bajnokságban is a vezető helyet. Csapattársai közül Dani Sordo volt a legszerencsésebb. Ő egy pénteki lassító elvitele miatt kapott 10 másodperc büntetést, sokat panaszkodott rá, hogy csúszkál az autója, ezzel együtt a negyedik helyen ért célba és a power stage-en is elért egy harmadik helyezést. A harmadik Hyundai-jal Andreas Mikkelsen az első napon a kormányszervóval küzdött majd némi motorprobléma miatt a 7. gyorson kiállt a versenyből. A szuperrally szabályzat miatt szombaton vissza tudott állni a küzdelembe, de már csak egy verseny végi 16. helyre volt elegendő. A negyedik Hyundai-jal ami pontszerzőnek is volt nevezve Hayden Paddon indult. Pénteken még szakaszgyőzelmet is tudott villantani de a 7. gyorson esett egy példásat és autóját alaposan összetörve kiállt a versenyből. Annyira, hogy megfigyelésre kórházba is vitték így ő nem tudott másnap visszaállni a versenybe.

A Toyota is tesztelt a verseny előtt ahol Juho Hanninen is segített nekik és azt mondták, hogy  jól sikerült a teszt program. Az Argentin futamgyőzelem után a Toyota nagy reményekkel érkezett Portugáliába. Az örömük nem tartott sokáig. Ugyan a csütörtöki libakergetőt Ott Tanak megnyerte, de rögtön a pénteki első gyorson áthajtott egy olyan szikla darabon amit egy előtte induló autó fordított ki a helyéről. Ez olyan mértékű sérülést eredményezett a Yaris WRC-n, hogy ki kellett álljon a versenyből és a csapat nem is tudta megcsinálni az autót. A másik autóval Latvala eggyel továbbjutott, neki a pénteki második gyorson szakadt ki a Yaris WRC jobb első futóműve, ő ott fejezte be az aznapi küzdelmeket. Viszont ő szombattól legalább vissza tudott állni a versenybe. Ezután aratott pár gyorsasági szakasz győzelmet és szakasz dobogós helyeket is, de a verseny végére csak a 24. helyen tudott célba érni. A harmadik Yaris WRC-vel Esapekka Lappi lett a Toyota legeredményesebbje aki a power stage-et is megnyerve az ötödik helyen fejezte be a rallyt. Igazából a negyedik lehetett volna, de Sordohoz hasonlóan még pénteken ő is eltrafált egy lassítót ezért őt is megbüntették 10 másodperccel.

lappi.jpg

A Fordnál Ogier az út takarítással küszködött majd az 5. gyorson lecsúszott az útról és feladni kényszerült a pénteki versengést. Szombaton vissza állt a versenybe, de ez már nem sokat segített rajta. Csapattársa Elfyn Evans magára talált és szakaszgyőzelmet is aratva már péntektől a második helyre állt, amit a verseny végéig meg tudott őrizni így a legjobb Fordosként a második helyen fejezte be a Portugál rallyt. A harmadik autóval Teemu Suninen zöld utat kapott a csapat vezetéstől így a saját ritmusában autózva élete legjobb eredményeként a harmadik helyen végzett Portugáliában. Ő a negyedik helyen fejezte be a power stage-et így ezért is kapott még 2 bajnoki pontot. 

evans_1.jpg

A Citroennél Kris Meeke nem kezdett rosszul, de a 6. gyorson benyalt egy defektet ami jókora időveszteségbe került majd a nyolcadikon is elszenvedett egyet és már nem maradt pótkereke így a nap esti városi szakaszt bal hátul csak felnin teljesítette. Ezek érthetően nem kedveztek az idejének és visszaesett a 7. helyre. Szombaton aztán újult erővel támadott egészen a 12. gyorsig ahol egy balkanyart nem bírt abszolválni és bevágódtak a fák közé. Irgalmatlanul összetört a C3 WRC, látszatra kész csoda, hogy ezt épp bőrrel megúszták bár Meeke-t bevitték a kórházba egy rövid kivizsgálásra. Craig Breen a másik C3 WRC-vel és Mads Ostberg a harmadikkal haladtak ahogy tudtak, de a sok pálya takarítás miatt csak a 7. és a 6. helyen tudtak célba érni.

ostberg.jpg

A WRC2 kategóriában Pontus Tidemandék nyertek a Skoda Fabia R5-tel, második lett Łukasz Pieniążek szintén Skoda Fabia R5-tel míg Stéphane Lefebvre a Citroen C3 R5-tel végzett a harmadik helyen. 

pontus.jpg

Az Argentin Rally végeredménye az alábbiak szerint alakult,

1.

T. Neuville

N. Gilsoul

Hyundai i20 Coupe WRC

3:49:46.6

2.

E. Evans

D. Barritt

Ford Fiesta WRC

+40.0

3.

T. Suninen

M. Markkula

Ford Fiesta WRC

+47.3

4.

E. Lappi

J. Ferm

Toyota Yaris WRC

+54.7

5.

D. Sordo

C. del Barrio

Hyundai i20 Coupe WRC

+1:00.9

6.

M. Østberg

T. Eriksen

Citroën C3 WRC

+3:33.5

7.

C. Breen

S. Martin

Citroën C3 WRC

+5:23.0

8.

P. Tidemand

J. Andersson

Škoda Fabia R5

+14:10.8

9.

L. Pieniazek

P. Mazur

Škoda Fabia R5

+16:17.3

10.

S. Lefebvre

G. Moreau

Citroën C3 R5

+16:34.3

 

3723ba66-9a85-4cc1-85ce-d1c024e737a1.jpg

A futam után a 2018-as FIA rally világbajnokság ponttáblázata így néz ki,

  1. T. Neuville 119 pont
  2. S. Ogier 100 pont
  3. O. Tanak 72 pont
  4. D. Sordo 60 pont
  5. E. Lappi 57 pont
  6. A. Mikkelsen 54 pont
  7. E. Evans 45 pont
  8. K. Meeke 43 pont
  9. J.M Latvala 31 pont
  10. C. Breen 26 pont
  11. T. Suninen 23 pont
  12. M. Østberg 16 pont
  13. S. Loeb 15 pont
  14. P. Tidemand 11 pont
  15. H. Paddon 10 pont

A csapat bajnokság pedig az alábbiak szerint néz ki, 

  1. Hyundai Shell Mobis World Rally Team 175 pont
  2. M-Sport Ford World Rally Team 162 pont
  3. Toyota Gazoo Racing World Rally Team 140 pont
  4. Citroën Total Abu Dhabi World Rally Team 111 pont

Ugyan messze még a szezon vége hiszen nem ment még le a fele verseny mennyiség sem és fordulhat a kocka bármikor, de az eddigiek alapján az látszik, hogy a három top versenyző kezd elhúzni a mezőnytől. Ha a továbbiakban a műszaki problémák és a balesetek elkerülik a lemaradottakat akkor még bármi lehet, bár Tanak után kezd jókora pontkülönbség kialakulni a top háromhoz képest.

fb_img_1526750650219.jpg

A csapatbajnokság nem tűnik ennyire nagy különbségűnek, de ahhoz, hogy komoly változások történjenek ahhoz a versenyzőknek is össze kell kapni magukat.

lefebvre.jpg

A következő verseny Szardínián lesz június 7-10. között.

Szöveg: Tommy

Fotók: Citroen Racing, Hyundai Motorsport, M-Sport, Toyota Gazoo WRC, internet

A bejegyzés trackback címe:

https://tommy-autosport.blog.hu/api/trackback/id/tr2513992824

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

Tommy autosport blog

Friss topikok

Címkék

süti beállítások módosítása