Olimpikon nyerte a Hungarian Baja tereprally versenyt

20170812_093049.jpg

Az elmúlt hétvégén volt Veszprém környékén a Hungarian Baja nevű tereprally verseny. A futamról tudni illik, hogy évek óta az FIA tereprally világkupa sorozat része tehát az egyik legrangosabb autóverseny sorozat ami Magyarországra látogat. Tehát a Formula 1, a WTCC és a Kamion EB sorozat mellett az egyik legrangosabb autóverseny, amit élőben a helyszínen, az országhatáron belül nézhetünk meg.

20170812_093058.jpg

Az évek alatt megszokhattuk, hogy a Hungarian Bajára mindig ellátogat valaki ismert versenyző is. Nem volt ez máshogy az idén sem. Itt volt a katari Nasser Al-Attiyah aki egy igazi multifunkciós sportember. Kétszer, 2011-ben és 2015-ben megnyerte a terep rallyk királyát a Dakar rallyt, 2006-ban megnyerte a rally VB keretein belül rendezett PCWRC azaz az N csoportos bajnokságot valamint többszörös olimpiai résztvevő sportlövészetben. Ebben a sportágban a 2012-es Londoni olimpián érte el legjobb helyezését ahol olimpiai bronzérmesként zárt. Nem mellesleg korábban háromszor diadalmaskodott a Hungarian Baján is.

20170812_093129.jpg

Idén ismét eljött hazánkba a MINI gyári csapata ahol a húzónév a rally VB sorozat korábbi nagymenője a finn Mikko Hirvonen volt. Mikko tavaly versenyzett nálunk először, amikor is rögtön megnyerte a Hungarian Baját. Az ő egyik csapattársa a korábban szintén a rally VB-n szereplő bár ott nem túl sikeres, zimbabwei Conrad Rautenbach volt. Ő egyébként járt már Magyarországon, a 2000-es évek közepe/vége táján egy Citroen C2 S1600-zal indult a Budapest rallyn.

20170812_093447.jpg

Nasser csapattársa egy fiatal lengyel fiú volt, míg a MINInél szintén egy lengyel tehetség volt a harmadik autó pilótája. Rajtuk kívül említésre érdemes még a cseh Martin Prokop jelenléte, aki sok éven keresztül nyomult a rally VB-n ebből jó pár évet WRC-vel csinált végig. Ő sem kezdő a terep rallyban, többek között indult már a Dakaron is.

20170812_093601.jpg

A sok nemzetközileg is ismert név mellett igen népes magyar versenyző gárda is részt vett a versenyen. Rajthoz állt az évek óta a világkupa sorozat állandó résztvevője a Lónyai Pál – Horn Albert duó Porsche Macanjukkal vagy a kamionnal sok külföldi versenyen is bizonyító Kovács Miklósék, a jellegzetes sárga csőrös Scaniával.

20170812_141952.jpg

A Hungarian Baja pénteken Veszprém belvárosában kezdődött egy ünnepélyes rajtceremóniával majd a mezőny rögtön kiment Hajmáskér mellé a 0 pontnak hívott honvédségi területre, aminek a környékén nyomtak egy bő 11km-es gyorsaságit. Az itt első tíz helyezett versenyzőpáros rajthelyet választhatott magának a szombati napra. Nehéz lehetett jó döntést hozni, mert amíg péntek estig dögmeleg volt, pont a rajthelyválasztás idején kezdett el komolyan beborulni az ég és igen erős szél kíséretében várható volt egy alapos vihar érkezése is. Ez az este meg is jött és alapos szélvihar kíséretében alapos esőzés volt a verseny komplett útvonalán.

20170812_093636.jpg

Nagy előnye a Veszprém környéki lőtéren kialakítható rally pályáknak és ezt a verseny főrendezője is elmondta, hogy egy kiadós eső ellenére sem válik járhatatlanná az út. Persze vannak pocsolyák meg nyilván jobban is csúszkál mindenki, ha felázott a pálya, de ha nem esik az eső hamar fel tud száradni. Így volt ez szombaton is. A mezőnynek egy több mint 140km-es gyorsaságit kellett teljesíteniük a délelőtt és délután egyszer-egyszer. A reggeli gyors végén sokan panaszkodtak rá, hogy csúszkáltak a pályán és a vizes körülmények miatt párásodtak az autók minek köszönhetően jelentősen romlottak a látási viszonyok. Az egész napos napsütésnek és a kegyetlen szélnek köszönhetően a délutáni körre jelentősen javult és már inkább porzott a pálya mintsem, hogy vizes lett volna. Ez meglátszott a javuló időeredményeken is. 

20170812_094840.jpg

Vasárnap is egy gyorsaságit kellett kétszer teljesítenie a mezőnynek. Ez nagyjából a szombati gyors volt, de fordított irányban és jó 40km-rel rövidebb volt annál. A három nap alatt összesen öt gyorsasági szakaszból az utolsót kivéve a Toyotával száguldó Nasser Al-Attiyah – Mathieu Baumel kettős nyerte meg. Az utolsón csapattársuk Aron Domzala diadalmaskodott.

20170812_095425.jpg

Egész hétvégén látszott, hogy Nasser Al-Attiyah és Mikko Hirvonen messze a mezőny fölött áll, ha időben nem is látszott annyira a különbség köztük és az őket üldözők között, de látványban biztos. Hozzá kell tennem, hogy az élmezőny tempójában nem volt kivetnivaló, a fentebbi két úriemberen kívül jól ment Prokop, a Minis Jakub Przygonksi is és Domzala is. Nagyjából olyan érzésem volt mint egy rally VB futamon, az első 10-12 autó után átmentem másik helyre versenyt nézni mert utánuk láthatóan más volt a tempó. Mindezt persze botcsinálta nézőként írom, aki a pálya mellett állva okoskodik, viszont nem becsülöm le egyik versenyző teljesítményét sem aki egy ilyen versenyt végig csinál! A versenynézés szerencsére nem okozott nehézséget. Annak ellenére, hogy voltak kijelölt nézői pontok egy 100 és 140km-es gyorsaságin igen sok helyre be lehet menni bajvívást nézni. Jópofa dolog ez a tereprally sportág, főleg egy ilyen világkupa futam ahol sok tapasztalt profi csapat áll rajthoz. A nagy tapasztalattal bíró versenyzők tényleg komoly tempóban mennek és ez azért is megsüvegelendő dolog mert a tereprallyban tudvalevőleg nincs pálya bejárás. A versenyzők a rajt előtt kapják meg az itinerüket, útvonallapjukat és usgyi neki, lehet száguldani az ismeretlen pályákon. Ilyen körülmények között a motorosok, quadosok és az egyszemélyes buggykat vezetők dolga még keményebb, mint az autósoké vagy a kamionosoké. Nekik ugyanis nincs aki olvassa és nézze az itinert hanem egy a pénztárgép papírszalagjához hasonlóan működő tekerős, befűzhető itiner tekercset is kell nézniük az ismeretlen pályákon való versenyzés közben.

20170812_133201.jpg

A hétvége legsikeresebb magyar versenyzője a Lónyai Pál – Horn Albert duó lett Porsche Macanjukkal, ők az abszolút kilencedik helyen végeztek.

20170812_094839.jpg

Tehát a versenyt immár negyedszerre a Nasser Al-Attiyah – Mathieu Baumel kettős nyerte meg, a verseny végeredménye pedig alább látható,

autok_vege.JPG

Mindent összevetve egy igen jó kis verseny volt ez az idei Hungarian Baja. Személyes kedvencem a rallysport, de egy ilyen tereprally világkupa futam azért éri a lóvét. Hasonló a rallyhoz, kicsit lassabb a tempó, de a résztvevő járművek sokszínűsége miatt nagy élmény élőben látni egy ilyet. A Minik dízelmotorral vannak szerelve amik roppant gyorsak, de a hangjuknak nincs nagy verseny élménye. Ellenben a Toyoták, Fordok és pld. a Porsche Macan nagy lökettérfogatú V8-as szívó motorjainak amiket már jó előre lehet hallani egy erdei szakaszon! A kamionok pedig a méretüknél fogva okoznak megdöbbentő élményt, belőlük most sajnos csak három példány állt rajthoz.

20170812_140434.jpg

20170812_140206.jpg

20170812_135153.jpg

20170812_134238.jpg

20170812_134035.jpg

20170812_133631.jpg

 

Szöveg: Tommy

Fotók: Tommy, Hungarian Baja

  

 

A bejegyzés trackback címe:

https://tommy-autosport.blog.hu/api/trackback/id/tr5612756466

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

Tommy autosport blog

Friss topikok

Címkék

süti beállítások módosítása