Nagyító alatt a Blancpain GT sorozat luxus járgányai

image_4.jpg

Íme egy jó kis írás az idei évben a Kamion EB hétvégéjén ismét hazánkba látogató Blancpain GT sorozatról melyből kiderül a sorozat történelme, és az is, hogy nagyjából mennyi pénzbe kerül egy ilyen kategóriájú autóval versenyezni.

A Blancpain GT Sprint és Endurance sorozatok a virágkorukat élik, melynek az egyik legfőbb oka, hogy a versenyzés költségei itt a többi, hasonló szériához képest alacsonyak. A Ferrari vagy a Lamborghini név hallatán mindenki méregdrága autókra gondol, a valóság azonban egész más.

image_2.jpg

A bajnokságban a GT3 szabályai szerint épített autókkal lehet részt venni, melyek nem is állnak olyan távol az utcai modellektől. Ezeknek az egzotikus sportautóknak ugyanis már a szériaváltozata is fel van szerelve azokkal a műszaki megoldásokkal, melyeket inkább a versenyautókból ismerhetünk (elég, ha csak a kormányváltóra gondolunk) így viszonylag kevés átalakítással versenyzésre alkalmassá tehetők. Nem ez a helyzet például a Túraautó Világbajnokság (WTCC) vagy a DTM esetén, ahol csupán az autók külseje emlékezet az utcai modellre, valójában kifejezetten versenyzésre épített prototípusokról van szó. Épp ezért az említett versenysorozatokon való részvétel meglehetősen költséges.

image_3.jpg

Egyszer a Blancpain GT sorozat elődje, a BPR GT széria is beleesett a költségcsapdába, mely majdnem a GT versenyzés halálát okozta. 1996-ban a Porsche gyár ugyanis jó reklámlehetőséget látott a BPR sorozatban, melyhez ütőképes autó is kellett. A németek nem egy utcai autót alakítottak át versenyautóvá, hanem építettek egy prototípust, melyből aztán készült egy hétköznapi közlekedésre szánt változat is. A Porsche példáját követte a Mercedes is, így 1997-re a GT versenyzés költségei a csillagos égig emelkedtek. A technikai szabályok ugyanis csak egyetlen olyan autó előállítását követelték meg, mely megfelel a közúti közlekedés szabályainak. A Porsche GT-98 modelljéből valóban csak egyetlen egy utcai változat létezett! Ennek képzeletbeli árcéduláján 324 millió Ft szerepelt, mely összegért akár háromszáz Suzuki Swiftet is lehetett akkoriban vásárolni! A jelentős versenyzési költségek miatt először a konkurencia, majd az 1998-as év végén a két német márka is kivonult a sorozatból, így a következő évben a bajnokságot a lényegesen kevésbé látványos GT2-es autók részére írták ki. Ez pedig nagyon nem tett jót a széria népszerűségének.

image_1.jpg

De mégis mekkora költségekről van napjainkban szó? A GT3-as autók ára hozzávetőlegesen háromszázezer euró, azaz mintegy 100 millió Ft. Ezzel szemben egy WTCC-s autó becsült beszerzési költsége 450 ezer euró, míg a DTM-es versenygépek esetében legalább egymillió körüli árról beszélhetünk. Ráadásul a WTCC-s modellekből csak a „levetett”, gyári autókat lehet megvásárolni ennyiért, míg a GT3-asok új példányait a kisebb tuningműhelyek szinte sorozatban gyártják. Az sem elhanyagolható szempont, hogy egy GT3-as versenygép gyorsabb, mint WTCC-es testvére, hiszen a Hungarorigen nagyjából négy másodperc a különbség közöttük az előbbi javára. Igaz a DTM autók – melyeket leginkább karosszéria alá bújtatott együléses versenyautóként lehetne jellemezni – nagyjából hét másodpercet vernek körönként a GT3-as versenygépekre nemzeti versenypályánkon.

Szöveg és fotók: www.kamionfesztival.hu 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://tommy-autosport.blog.hu/api/trackback/id/tr9612728690

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

Tommy autosport blog

Friss topikok

Címkék

süti beállítások módosítása