Latvala és a Toyota lett a Svéd rali győztese

toyota_2.jpg

Az elmúlt hétvégén rendezték az idei rali világbajnokság 2. futamát a Svéd ralit. A versenyen mindössze 41db versenyautó állt rajthoz. A Monte Carló ralihoz képest újdonság volt, hogy elkészült a negyedik 2017-es Ford Fiesta WRC is melyet a Martin Prokop/Mads Östberg által gründolt csapat kapott meg és amivel Mads Ostbergék álltak rajthoz. A Toyotánál egyenlőre nem lett több autó, a Citroennél most Craig Breen ülhetett be az új autóba míg Stéphane Lefebvre visszaült a DS3 WRC-be.

citroen_1.JPG

A Hyundainál semmi változás nem történt, a sajnálatos Monte Carlói nézőbaleset után Hayden Paddonék ismét versenybe szálltak. A WRC Trophyba két nevezés érkezett, Lorenzo Bertelliék a tavalyi Fiesta WRC-vel és Valerij Gorbanék a Mini WRC-vel. A WRC2-es mezőnyben 13db autót találtunk, 2-2db Skoda Fabia R5 és Citroen DS3 R5 volt a rajtlistán, a többiek Ford Fiesta R5-tel indultak. A gyári Skoda különítményt most csak Pontus Tidemandék képviselték.  

wrc2_2.jpg

A lebonyolítás a szokásos rendben zajlott, csütörtök reggel shakedown, este szuperspeciál majd péntektől vasárnapig ment a hadd el hadd. A mezőnyre több mint 331 km-nyi gyorsasági várt, a pénteki nap volt a leghosszabb majd a szombati és végül a vasárnapi a legrövidebb. A tavalyi hó hiányos évből okulva a szervizparkot és a gyorsaságikat is elköltöztették Torsbyba és környékére a Norvég határ közelébe. Hó hiány idén nem volt, mindenhol klassz havas utak vártak a mezőnyre.

ford_1.jpg

A csütörtöki nem egészen 2km-es karlstadi szuperspeciált Latvala nyerte meg a Toyotával, de ez nem egy mérvadó teljesítmény. Az új gumiszabályoknak köszönhetően miszerint a shakedownon használt gumik is beleszámítanak a felhasználható kontingensbe, többen a reggeli gumikkal rajtoltak el az esti szuperspeciálon. Emiatt pld. Ogier és Neuville is látványosan spórolósra vette a tempót nem kis bosszúságot okozva ezzel a nézőknek.

hyundai_1.jpg

Pénteken, aztán mint Monte Carlóban, ismét eljött a Hyundaios Neuville-ék ideje. Öt gyorsot megnyerve a nap végére rendes 28 másodperces előnyt szedtek össze Latvalával szemben. Mögöttük Tanak, Meeke és Ogier még lőtávolban voltak a többiek pedig egyre jobban elszakadtak az élmezőnytől. Az élmezőnyből Hanninen megint eltrafált egy fát, aminek köszönhetően megsérült a Yaris WRC hűtője így feladta a pénteki küzdelmeket (lassan lehet, hogy vissza kéne őt rakni tesztpilótának, a tesztpilótának szerződtetett Lappit pedig berakni pontszerző versenyzőnek). A privát 2017-es Ford Fiesta WRC-vel induló Ostbergnek volt egy váltócseréje amivel elkéstek és emiatt időbüntetést kaptak. Majd egyszerűen elrepült a Ford Fiesta WRC hátsó szárnya minek köszönhetően szinte irányíthatatlanná vált az autója így ő is feladta a pénteki napot. Szerencséjére a nézők visszavitték neki a hátsó szárnyat nem egy rajongó szobájába került relikviának.

wrc_0212_03.jpg

A WRC2-ben a gyári Skodával Pontus Tidemand alaposan elhúzta a többiek nótáját, a nap végére már 45 másodperc előnye volt a Fordos Teemu Suninen előtt, őt követte a norvég Ole Christian Veiby.

A pénteki nap végére az alábbiak szerint alakult az élmezőny sorrendje,

  1. Neuville / Gilsoul (Hyundai i20 WRC) 1:16:24.7
  2. Latvala / Anttila (Toyota Yaris WRC) +28.1
  3. Tanak / Jarveoja (Ford Fiesta RS WRC) +49.7
  4. Meeke / Nagle (Citroën C3 WRC) +51.8
  5. Ogier / Ingrassia (Ford Fiesta RS WRC) +55.7
  6. Paddon / Kennard (Hyundai i20 WRC) +1:17.8
  7. Sordo / Marti (Hyundai i20 WRC) +1:40.3
  8. Breen / Martin (Citroën C3 WRC) +1:54.3
  9. Evans / Barritt (Ford Fiesta RS WRC) +3:01.6
  10. Lefebvre / Moreau (DS 3 WRC) +3:23.6

citroen_2.jpg

Szombaton az első három gyorsot Tanakék nyerték meg. Ebből a nap elsőn több mint 137km/órás átlagot mentek, amivel túllépték az FIA ingerküszöbét így ezt a gyorsot a délután nem rendezték meg még egyszer, hanem kivették a versenyből. Ugyan Neuville csak egy gyorsot nyert meg, de a keresztbe verések miatt az utolsó szakasz előtt már 45 másodperc előnyre tett szert. Mögötte JML, Tanak és Ogier volt még úgy ahogy lőtávolban a többiek már nagyon messze kerültek az élmezőnytől. A Vargasen-i gyorson a Colin Crest ugratónál idén Ostberg volt a király, 44 métert repült a Fiesta WRC-vel! A szombati utolsó karstadi két km-es szuperspeciálon aztán Neuville megidézte Monte Carló szellemét. A biztos előnye birtokában sikerült a bal első kerékkel eltalálnia egy a pályát szegélyező merev tereptárgyat. Ennek köszönhetően eltört a kormányösszekötője és az i20 Coupe WRC irányíthatatlanná válva nem tudott lejönni a gyorsról így Neuville-ék kiestek a versenyből. Azaz a szombati napot nem tudta befejezni így szégyenkezve reménykedhetett abban, hogy a vasárnapi külön pontokért zajló Power Stage-et behúzza esetleg és javít valamit a renoméján. Előtte a 14. gyorson Meeke nézett el egy balkanyart és le esett a C3 WRC-vel az útról. Nyolc percébe került mire a nézők visszarakták őket az útra így az ő versenyének is lőttek.

ford_4.jpg

Neuville hibájának köszönhetően az újonc Toyota csapat és sokat tapasztalt pilótájuk JML került az élre. Már csak imádkozni kellett, hogy ő bírja ki a verseny végéig, mert ő is többször hibázott már az élen állva. 

ford_5.jpg

A WRC2-ben maradt a Pontus Tidemand, Teemu Suninen, Ole Christian Veiby sorrend.

Az élmezőny állása pedig így nézett ki szombat estére,

  1. Latvala / Anttila (Toyota Yaris WRC) 2:04:59.3
  2. Tanak / Jarveoja (Ford Fiesta RS WRC) +3.8
  3. Ogier / Ingrassia (Ford Fiesta RS WRC) +16.6
  4. Sordo / Marti (Hyundai i20 WRC) +1:39.5
  5. Breen / Martin (Citroën C3 WRC) +2:04.5
  6. Evans / Barritt (Ford Fiesta RS WRC) +3:44.7
  7. Paddon / Kennard (Hyundai i20 WRC) +5:00.2
  8. Lefebvre / Moreau (DS 3 WRC) +5:37.0
  9. Tidemand / Andersson (Skoda Fabia R5) +6:36.7
  10. Suninen / Markkula (Ford Fiesta R5) +7:52.9
  11. Veiby / Skjaermoen (Skoda Fabia R5) +7:58.2
  12. Meeke / Nagle (Citroën C3 WRC) +9:09.2

hyundai_3.jpg

Vasárnapra mindössze három gyorsasági maradt. Sokan féltek tőle és farkast kiáltva jósolták, hogy JML és Tanak hibázni fog az első két helyen, aminek köszönhetően a rutinos Ogier a harmadik helyről megnyeri a Svéd ralit. Ez annyira nem vált be, hogy JML mindhárom gyorsot megnyerte köztük a power stage-et is míg Tanak kétszer is a második helyen végzett. Szegény Neuville csak a harmadik lett a power stage-en így nem sok pontot gyűjtött össze.

toyota_1.jpg

A Svéd ralin megint az a három versenyző állhatott dobogóra, mint Monte Carlóban, csak most JML győzött, Tanak lett a második és Ogier a harmadik. Ahhoz képest, hogy a szezon előtt JML óvatosan azt nyilatkozta, hogy tavaszra örülne már néhány dobogós helyezésnek, a második futam után vezeti a világbajnokságot. A rali VB-re 18 év után visszatérő Toyota csapat pedig 18 év után (Auriol 1999-es kínai győzelme) tudott ismét futamgyőzelmet aratni. Tanak és Ogier stabil jó szereplésének köszönhetően az M-Sport vezeti a gyártók bajnokságát, ilyen nagyon rég volt, már ha volt is ilyen egyáltalán..

toyota_3.jpg

A Citroen kicsit megint bénázott, csak az 5., 8. és 12. helyig jutottak, ami picit csalódásnak tűnik, talán majd a murvás és a full aszfaltos futamokon magukra találnak.

citroen_3.jpg

Attól függetlenül, hogy Neuville kettőből kétszer hibázott úgy néz ki, hogy irgalmatlan jó autó lett az idei Hyundai i20 WRC. Amíg Neuville ment addig nem igazán akadt ellenfele. A kiváló versenyzők mellett valószínűleg jó lóra tett a Hyundai azzal is, hogy a Peugeot egykori sikerkovácsára Michel Nandanra bízták a csapatvezetést. Ha Neuville le tud nyugodni kicsit valamint Paddon is magához tér a murvás futamokon és Sordo az aszfalton, nehezebb dolguk lesz a többieknek a Hyundai-jal szemben.

hyundai_2.jpg

A WRC2-ban az alábbi, végső sorrend alakult ki, Pontus Tidemand, Teemu Suninen, Ole Christian Veiby, azaz maradt minden úgy, ahogy az három napon keresztül volt.

wrc2_1.jpg

A 2017-es Svéd rali végeredménye így alakult,

  1. Latvala / Anttila (Toyota Yaris WRC) 02:36:03.6
  2. Tanak / Jarveoja (Ford Fiesta RS WRC) +29.2
  3. Ogier / Ingrassia (Ford Fiesta RS WRC) +59.5
  4. Sordo / Marti (Hyundai i20 WRC) +2:11.5
  5. Breen / Martin (Citroën C3 WRC) +2:51.2
  6. Evans / Barritt (Ford Fiesta RS WRC) +5:26.6
  7. Paddon / Kennard (Hyundai i20 WRC) +5:31.2
  8. Lefebvre / Moreau (DS 3 WRC) +7:14.7
  9. Tidemand / Andersson (Skoda Fabia R5) +9:11.1
  10. Suninen / Markkula (Ford Fiesta R5) +10:02.9
  11. Veiby / Skjaermoen (Skoda Fabia R5) +10:18.5
  12. Meeke / Nagle (Citroën C3 WRC) +10:28.7

toyota_5.jpg

Két futam után így néz ki a világbajnokság versenyzőinek állása,

  1. Jari-Matti Latvala - 48 pont
  2. Sébastien Ogier - 44 pont
  3. Ott Tanak - 33 pont
  4. Dani Sordo - 25 pont
  5. CRAIG BREEN - 20 pont
  6. Elfyn Evans - 18 pont
  7. STEPHANE LEFEBVRE - 10 pont
  8. Thierry Neuville - 8 pont
  9. Hayden Paddon - 7 pont
  10. Andreas Mikkelsen - 6 pont
  11. Jan Kopecky - 4 pont
  12. Juho Hanninen - 3 pont
  13. Pontus Tidemand - 2 pont
  14. KRIS MEEKE - 2 pont

Az tisztán látszik, hogy a Citroenes Meeke-nek és a Hyundai-os Neuville-nek (meg a csapattársaiknak is) alaposan össze kell kapniuk magukat, ha nem akarnak teljesen kiesni a világbajnoki címért folyó harcból. Messze még a szezon vége, de amíg ők elbénázták az első két versenyt addig az élmezőny jól ellépett tőlük.

A gyártók bajnoksága pedig emígyen néz ki két futam után,

  1. M-Sport WRT - 73 pont
  2. Toyota Gazoo Racing WRT - 53 pont
  3. Hyundai Motorsport - 40 pont
  4. Citroën Total Abu Dhabi WRT - 26 pont

wrc2_3.jpg

wrc2_4.jpg

ford_6.jpg

toyota_4.jpg

Szöveg: Tommy

Fotók: Hyundai Motorsport, Citroen Racing, M-Sport, Toyota Gazoo Racing, internet

A bejegyzés trackback címe:

https://tommy-autosport.blog.hu/api/trackback/id/tr8212256244

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

Tommy autosport blog

Friss topikok

Címkék

süti beállítások módosítása